כאבים במפרק הירך

קשה להפריז בחשיבותו של מפרק הירך עבור הגוף ועבור יכולת התנועה באדם. מפרק הירך כה חשוב לתפקוד והגוף משקיע כה הרבה בשימורו במצב תפקודי עד שפעמים רבות בעיית ירך שקיימת ומתפתחת כבר מגיל צעיר תתבטא ככאב בירך רק בעשור החמישי או השישי לחיים. עד לגילאים אלו משתמש הגוף בדרכים שונות על מנת להוריד עומסים ממפרק הירך. דרכים אלו מתבטאות בהתאמות קטנות למצב בתבנית ההליכה ובהעברת העומסים למפרקים אחרים בשרשרת. על כן, במקרים רבים תתבטא לראשונה בעיית הירך ככאבי גב, כאבי ברכיים, דלקת בגיד אכילס, דרבן (פלנטר פצאיטיס) או הלוקס ולגוס (בליטה של בסיס הבוהן ברגל ו”הצבעה” של הבוהן לכיוון הצד החיצוני של כף הרגל).

האנטומיה של מפרק הירך

מפרק הירך הינו מפרק מסוג עלי ומכתש. ראש הירך הינו כדור עגול-אליפטי הממוקם בתוך האצטבולום – שקע קעור בעצם האגן. ראש הירך והאצטבולום מצופים בסחוס שתפקידו להוריד את החיכוך בין העצמות. ראש הירך נשמר בתוך האצטבולום באמצעות המבנה של המפרק ורצועות חזקות המקיפות את המפרק. סביב שולי האטצבולום ישנה רקמה סחוסית הנקראת לברום ומהווה מעין “אטם” ומגן של שולי מפרק הירך.

מבנה מפרק הירך

חשיבות השליטה השרירית בתפקוד מפרק הירך ובשמירה על בריאותו לאורך החיים

האדם הינו היונק היחיד בו נמצא מפרק הירך ביישור באופן טבעי. בכל היונקים, כולל קופי האדם (גורילה, שימפנזה וכו’), מצבו הטבעי של מפרק הירך הינו חצי-כיפוף. במהלך האבולוציה, כחלק מהמעבר להליכה על שתי רגליים, אגן הירכיים נהייה יותר “ארוז” – קצר ורחב לעומת קופי אדם ואילו עצם הירך (הפמור) התארכה משמעותית. גם מפרק הירך והיחסים בין האצטבלום (האיזור דמוי המכתש באגן אליו נכנס ראש הירך) לבין ראש הירך השתנו עקב היותנו הולכי על שתיים – אצל האדם, במנח הטבעי של מפרק הירך, בו האדם עומד והמפרק מיושר ולא כפוף, חלק גדול מראש הירך הקדמי נמצא גלוי ומחוץ למכתש המפרקי. מטרתם של השינויים הללו היתה לשרת את הצורך התפקודי הכרוך במעבר להליכה על שתי רגליים – בעוד שאצל קופי אדם השרירים צריכים לתת כח וטווח תנועה מפרקי גדול על מנת לאפשר טיפוס על עצים, אצל האדם ישנו ויתור על הכח והעצמה לטובת עבודה יעילה אנרגטית בטווח תנועה מפרקי נמוך יותר ועם גפיים תחתונות ארוכות יותר. כל זה על מנת לשרת את תפקיד הרגליים באדם  – הליכה וריצה.
מפרק הירך נשלט על ידי שרירים רבים – הראש הארוך של הארבע-ראשי, המסטרינג, השרירים הגלוטאליים (אלו הנמצאים בישבן) ושרירים נוספים הנמצאים באגן – איליופסואס, גמלי ואובטורטור. מטרת השרירים המקיפים את המפרק היא בראש ובראשונה שליטה במפרק ותזמון. מערכת העצבים מתזמנת ומכוונת את עבודת השרירים בצורה שתדאג לחלוקת עומסים נכונה במפרק ולאיזון ביולוגי (הומאוסטזיס).

מה קורה לשליטה השרירית כאשר ישנה בעיית ירך ומדוע כה חשוב להחזיר את השליטה השרירית על מנת לטפל בכאב

בכל בעיית ירך – שחיקת סחוס (אוסטיאוארתריטיס ), קרע בלברום, בורסיטיס טרוכנטרי, DDH ונמק של עצם הירך מסיבות שונות (Perthes, AVN ) קיימת חולשה ויציאה משליטה של המערכת השרירית. השרירים עוברים ממצב של ייצוב קואורדינטיבי ומתואם של מפרק הירך להתכווצות חזקה. התכווצות חזקה זו גורמת לכאב ומעלה את העומסים ואת התהליך הדלקתי הקיים במפרק וסביבו. העלאת העומסים מגבירה את הכאב ואת הבצקת באיזור הפגוע ובכך מחמירה אף יותר את הבעיה. מעבר לכך, ליציאה משליטה של שרירי האגן והירך יכולה להיות גם השפעה על הברך, הגב ואף על גיד אכילס וכף הרגל.
בשל כך, שיקום של המערכת השרירית ויכולת השליטה שלה באגן ובמפרק הירך הינו אחד מהמרכיבים החשובים ביותר בטיפול בכאבי גב ובמניעתם. החזרה של השליטה השרירית תביא לירידה של ההתכווצות ההגנתית של השרירים, תוריד את העומסים ואת התהליך הדלקתי ותביא לתנועה טובה ומתואמת יותר של מפרק הירך ושל שאר מפרקי הגפה התחתונה.

בעיית ירך תסמינים

לרב, בעיית ירך מסתמנת ככאב במפשעה, איזור הטרוכנטר הגדול (הבליטה הגרמית בחלק החיצוני של מפרק הירך. באיזור העליון של הרגל). לעיתים יופיעו הכאבים בעכוזים. בעיית הירך יכולה להסתמן גם כנוקשות של המפרק לאחר השינה או לאחר נסיעה ארוכה, קושי בגריבת גרביים או נעילת נעליים כאבים ואי נוחות באיזורים הנ”ל בנסיעה ארוכה, ואי נוחות או רגישות לחפצים גדולים, דוגמת ארנק או טלפון נייד, המונחים בכיסים. בנוסף, ייתכנו גם שינויים בצורת ההליכה, שלרב אינם מורגשים על ידי האדם הסובל מהבעיה.
כפי שנכתב כבר במבוא לעמוד זה, פעמים רבות בעיית ירך מתבטאת בכלל במפרקים אחרים ולעיתים רבות האבחנה של בעיית הירך מפוספסת בשל כך. בעיית ירך יכולה להסתמן כ:

  • כאב גב
  • כאב ברך
  • דלקת בגיד אכילס
  • דורבן (פלנטר פצאיטיס)
  • הלוקס ולגוס – בליטת בסיס הבוהן ברגל ו”הצבעה” של הבוהן לצד החיצוני של כף הרגל
  • שחיקה של החלק החיצוני של סוליית הנעל
  • שינוי בצורת ההליכה

כאבים במפרק הירך – מה זה אומר?

ישנן סיבות שונות לכאבים במפרק הירך:

  • אוסטיאוארתריטיס –  נקראת גם דלקת ניוונית במפרק הירך או “שחיקת סחוס”
  • בורסיטיס טרוכנטרי
  • קרע בלברום
  • צביטה (אימפינג’מנט) בין ראש או צוואר הירך לאצטבולום
  • DDH – דיספלזיה / דיסלוקציה של מפרק הירך
  • נמק של ראש הירך (מחלת פרטס או AVN )

דלקת ניוונית במפרק הירך

אוסטיאוארתריטיס של הירך, המכונה גם “שחיקת סחוס” הינה בעיית הירך הנפוצה ביותר. אוסטיאוארתריטיס מוכרת בציבור בשם “שחיקת סחוס” וכך היא נתפסת. בפועל, מחקרים רפואיים רבים שפורסמו בשני העשורים האחרונים מראים כי השם “שחיקת סחוס”, רחוק מלהיות מדוייק ולשקף נכונה את התהליכים המתרחשים במפרק וסביב המפרק.

אוסטיאוארתריטיס הינה “מחלה” דגנרטיבית, של המפרק. בשל סיבות שונות, ביניהן גיל ותורשה, עובר המפרק דה-גנרציה (“התנוונות”) עם השנים. – תהליך זה אכן כולל, כפי שנרמז בשם, שחיקה של הסחוס ושל העצם התת-סחוסית. עם זאת, מעבר לשינויים החלים בסחוס ובעצם, חלים שינויים גם בכל שאר הרקמות והמבנים האנטומים בתוך המפרק וסביבו  – שרירים, גידים, קפסולת המפרק והלברום. חלק מהשינויים, אלו המתרחשים בשרירים, הינם הפיכים ועל כן חשוב להבין שינויים אלו וכיצד הטיפול בהם יכול לסייע משמעותית בבעיית הברך.

חשוב לדעת: גם אם רואים בצילום “שחיקה” של הסחוס ושל העצם, אין זה אומר שלא ניתן לשקם את הירך. מחקרים רבים הראו שהקשר בין הצילום לתפקוד ולכאב הוא חלקי בלבד. פרסומים רפואיים הראו שמה שקובע הינו התפקוד של המטופל ולא התמונה הרנטגנית. ישנן מספר סיבות לכך, אך סיבה מרכזית היא המערכת השרירית שיכולה לשמור על המפרק מתפקד גם אם העצם והסחוס עברו שחיקה, כפי שקורה אצל עשרות אחוזים מהאוכלוסיה הבוגרת.

דלקת באמתחת תל הירך – טרוכנטריק בורסיטיס

דלקת באמתחת תל הירך הינה דלקת של הבורסה (אמתחת), שק קטן מלא בנוזלים שתפקידו להקטין חיכוך בין השרירים והגידים לבין העצם. הדלקת עצמה קורית בבורסה של הטרוכנטר הגדול, אותה בליטה גרמית גדולה הממוקמת בחלק החיצוני של מפרק הירך. מסיבות שונות כגון פציעה, עומס מפעילות גופנית מסויימת (טיפוס, אימוני עליה במדרגות) ודלקת ניוונית של המפרק. כחלק מתהליך הבורסיטיס מאבדים השרירים המחוברים לטרוכנטר הגדול שליטה ומתכווצים בכח למשך זמן ממושך – תופעה שמעלה את העומס והחיכוך על הבורסה ומחריפה את הדלקת ואת הכאב.

כאבים במפרק הירך בהליכה או אחרי אימון

כאבים במפרק הירך בהליכה או אחרי אימון יכולים להיגרם בשל אוסטיאוארתריטיס, טרוכנטריק בורסיטיס או סיבות אחרות שפורטו לעיל. במקרים של כאבים אלו יש לבדוק את נעלי הספורט בהם משתמשים והאם הן מתאימות למתאמן? האם הכאב החל בעקבות החלפת נעליים כלשהן? מעבר לכך יש לבחון את סוג האימון והצורה בה נעשה – לדוגמא, שחיית חתירה תהיה טובה לבעיית ירך אך שחיית חזה לעומת זאת עלולה לגרום לכאבים בירך היכן שישנה בעיה.

כאבים במפרק הירך בלילה

פעמים רבות בעיות ירך יתבטאו דווקא בלילה, ישנן לכך סיבות רבות אך סיבה מרכזית לכך היא התכווצות השרירים סביב האיזורים הפגועים וירידה בתנועה במפרק המביאה לנוקשות. הסיבות לכאב בלילה יכולות להיות כמעט כל הסיבות שהוזכרו לכאבים בירך: אוסטיאוארתריטיס של הירך, טרוכנטריק בורסיטיס ועוד.

כאבים במפרק הירך בהריון

כאבים במפרק הירך בהריון מורגשים בעיקר בטרימסטר השלישי של ההריון. הכאבים נובעים מהכנת הגוף ללידה. כחלק מהכנת הגוף ללידה מופרשים הורמונים הגורמים להרפייה של רקמות החיבור בגוף, פתיחה של אגן הירכיים, רפיון של קפסולת המפרק ועוד. כחלק מתהליך זה ובעקבות שינוי במרכז הכובד משתנה היציבה ומשתנה תבנית ההליכה. העומס על המפרקים, הרצועות והשרירים גדל ויכול לגרום לכאב בירכיים ובגב. סיבה נוספת ומאוד נפוצה לכאב באיזור הירך בזמן ההריון הינה סיאטיקה –  הרחם המוגדל עלול להביא ללחץ על העצבים הסיאטיים היורדים מהגב לאורך הגפה התחתונה ועד לכף הרגל. לחץ זה עלול לגרום לכאבים ותחושת כהות או העדר תחושה באיזור העכוזים ומפרק הירך.

טיפול בשחיקת סחוס ובכאבי ירך

הקו הראשון בטיפול באוסטיאוארתריטיס של הירך הינו פעילות גופנית וירידה במשקל. מטרת הפעילות הגופנית הינה להחזיר את שליטת השרירים במפרק ולחזק אותם (חשוב לדעת: לא ניתן לשקם את תנועת המפרק על ידי חיזוק שרירים בלבד מבלי לדאוג להחזרת השליטה השרירית).

פעמים רבות ישנו אתגר בחזרה לפעילות גופנית בשל הכאב הכרוך בכך והצורך להקדיש זמן מיוחד בעידן בו כולנו עסוקים וטרודים. אפוסתרפיה פותחה במיוחד כדי לתת מענה לצורך זה – לאפשר תרגול של השליטה השרירית במפרק ואיזון העומסים במפרק בסביבתו הטבעית של המטופל ובפעולותיו היומיומיות ללא צורך להקדיש זמן מיוחד לתרגול. מערכת התרגול של אפוסתרפיה מכוונת אישית למטופל באופן שיאפשר זאת – היחידות הביומכניות תחת הנעל מכוונות בצורה שתוריד עומסים מהאיזור הפגוע במפרק וקמירות היחידות מותאמת בצורה שתיצור הפרעה קלה ולא מורגשת ש”תחנך” מחדש את השרירים סביב הירך לשלוט במפרק בצורה מאוזנת, כל זאת ללא כאב או בכאב מופחת משמעותית.
מעבר לאפוסתרפיה ולפעילות גופנית ההמלצות, לפי הסדר, הינן:

  • ירידה במשקל
  • פזיותרפיה
  • מנוחה והורדה בעומס – חשוב במיוחד במקרים של נמק חריף במפרק הירך. במצב זה יש להיוועץ ברופא בדחיפות ולהוריד עומס מהמפרק באמצעות הליכה עם קביים לתקופת זמן שתיקבע.
  • תוספי מזון
  • טיפול תרופתי – נגד כאב ודלקת
  • זריקות
  • ניתוח החלפת מפרק
  • ארתרוסקופיה – באינדיקציות מסויימות

כאמור, פעילות גופנית וירידה במשקל הינן קו ראשון לטיפול ברב בעיות הברך. עם זאת, קשה לרדת במשקל כאשר ישנם כאבים ולא מתאפשר לבצע פעילות גופנית. מעבר לכך – מחקרים מראים שכ 95% מאלו שיורדים במשקל עולים חזרה ולכן, מומלץ לבצע את הירידה במשקל בליווי איש מקצוע.
מעבר לפעילות גופנית וירידה במשקל מומלץ לפנות לפזיותרפיה. ניתן גם לנסות לקחת תוספי מזון. לטיפול בכאב ניתן להשתמש באמצעים תרופתיים כגון נגדי כאב ודלקת (NSAIDS ) אך יש לזכור כי מדובר בטיפול סימפטומטי, כזה המטפל בכאב ובדלקת אך לא בבעיה עצמה. יש לזכור שתרופות אלו מומלצות לשימוש קצר טווח ועלולות להזיק לסובלים מבעיות כרוניות כגון יתר לחץ דם, מחלת לב, סוכרת, כיב פפטי ועוד. זריקות למפרק הירך מצריכות מיומנות גבוהה יותר מזריקות לברך. במידה ומחליטים לנסות אפיק טיפולי זה יש לוודא כי מבוצע על ידי רופא המנוסה בתחום. במידה והטיפול השמרני והלא פולשני לא עזר וקיימים כאבים משמעותיים ופגיעה בתפקוד יש לשקול ניתוח החלפת מפרק.

כיצד ניתן ללמד את השרירים לשלוט מחדש בירך ובאגן באמצעות אפוסתרפיה ולהביא לשיפור בכאב וחזרה לפעילות

כפי שהוסבר לעיל, לשרירים חשיבות מרכזית בשמירה על מפרק הירך בריא ותפקודי לאורך שנים על אף העומסים, הפציעות והשינויים השחיקתיים העוברים על המפרק עם השנים. מערכת השרירים מתזמנת את פעולתה ומכוונת את עבודת השרירים בצורה שתדאג לחלוקת עומסים נכונה במפרק ולאיזון ביולוגי של המפרק (הומאוסטזיס).
השרירים והעצבים הינם מערכת לומדת שניתן “לחנך מחדש” (re-educate ) גם לאחר שפעילות השרירים והשליטה השרירית במפרק נפגעה – כפי שקורה כמעט בכל בעיות וכאבי הירך.
אפוסתרפיה פותחה במיוחד כדי לאפשר לימוד מחדש של השליטה השרירית במפרק ואיזון העומסים במפרק בסביבתו הטבעית של המטופל ובפעולותיו היומיומיות ללא צורך להקדיש זמן מיוחד לתרגול. מערכת התרגול של אפוסתרפיה מכוונת אישית למטופל באופן שיאפשר זאת – היחידות הביומכניות תחת הנעל מכוונות בצורה שתוריד עומסים מהאיזור הפגוע במפרק וקמירות היחידות מותאמת בצורה שתיצור הפרעה קלה ולא מורגשת ש”תחנך” מחדש את השרירים סביב הירך לשלוט במפרק בצורה מאוזנת, כל זאת ללא כאב או בכאב מופחת משמעותית.

שאלות ותשובות לגבי כאבים בירך

הקו הראשון בטיפול בירך הינו פעילות גופנית וירידה במשקל. מטרת הפעילות הגופנית הינה להחזיר את שליטת השרירים במפרק ולחזק אותם (חשוב לדעת: לא ניתן לשקם את תנועת המפרק על ידי חיזוק שרירים בלבד מבלי לדאוג להחזרת השליטה השרירית). פעמים רבות ישנו אתגר בחזרה לפעילות גופנית בשל הכאב הכרוך בכך והצורך להקדיש זמן מיוחד בעידן בו כולנו עסוקים וטרודים. אפוסתרפיה פותחה במיוחד כדי לתת מענה לצורך זה – לאפשר תרגול של השליטה השרירית במפרק ואיזון העומסים במפרק בסביבתו הטבעית של המטופל ובפעולותיו היומיומיות ללא צורך להקדיש זמן מיוחד לתרגול.

מערכת התרגול של אפוסתרפיה מכוונת אישית למטופל באופן שיאפשר זאת – היחידות הביומכניות תחת הנעל מכוונות בצורה שתוריד עומסים מהאזור הפגוע במפרק וקמירות היחידות מותאמת בצורה שתיצור הפרעה קלה ולא מורגשת ש”תחנך” מחדש את השרירים סביב הירך לשלוט במפרק בצורה מאוזנת, כל זאת ללא כאב או בכאב מופחת משמעותית. מעבר לאפוסתרפיה ולפעילות גופנית ההמלצות, לפי הסדר, הינן: ירידה במשקל פזיותרפיה מנוחה והורדה בעומס – חשוב במיוחד במקרים של נמק חריף במפרק הירך. במצב זה יש להיוועץ ברופא בדחיפות ולהוריד עומס מהמפרק באמצעות הליכה עם קביים לתקופת זמן שתיקבע. תוספי מזון טיפול תרופתי – נגד כאב ודלקת זריקות

הטיפול בדלקת במפרק הירך מתחלק לשנים. טיפול סימפטומטי טיפול אשר מקל על הכאב לרוב באופן זמני כגון תרופות נוגדות דלקת, זריקות למיניהן ומתן תוספי תזונה. טיפול הטבעי יותר טיפול המתמקד בשינוי ושיפור ההפעלה השרירית סביב המפרק כגון פיזיותרפיה ואפוסתרפיה. תוצאות סוג טיפול זה נמשכות לרוב זמן רב יותר.

 

מאמרים נוספים שאולי יעניין אתכם לקרוא:

שאלון הערכה מקוון

קבל/י עכשיו באתר תשובה מיידית אודות מידת ההתאמה של טיפול אפוסתרפיה לכאב ממנו את/ה סובל/ת

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

דלקת ניוונית במפרק הירך
אוסטיאוארתריטיס היא מחלה ניוונית הגורמת לשחיקת סחוסים במפרקים, הפוגעת בעיקר באוכלוסיה המבוגרת. ישנן כמה אפשרויות לטיפול במחלה, ועל כך ועוד - במאמר זה.
לקריאת המאמר
כאבים במפרק הירך טיפול
אם אתם סובלים מכאבים בירך, כדאי שתכירו את אפשרויות הטיפול השונות המיועדות להקל על הכאב ולשפר את איכות חייכם.
לקריאת המאמר
בעיות בירך
בעיות בירך מתחילות בדרך כלל בגלל שחיקה, שליטה לקויה בשרירים או שינויים במבנה מפרק הירך. במאמר זה נדבר על שיטות להקלה על הכאבים, ובמקרה חמור יותר של ניתוח, חשוב לדעת על אפשרויות השיקום לפניו או אחריו.
לקריאת המאמר
ניתוח החלפת מפרק ירך
ניתוח החלפת מפרק ירך נחשב לניתוח רציני הבא לשפר את איכות החיים. קראו על הסיבות לביצוע ניתוח החלפת מפרק ירך ועל אפשרויות השיקום לפני ואחרי הניתוח.
לקריאת המאמר
לייעוץ רפואי מהצוות המקצועי ניתן לשלוח פניה אונליין

מפת אתרתנאי שימוש ומדיניותהבהרה משפטיתכאבי ברכיים - המדריך המלאכאבי גב - מאמריםהסדרי נגישות