כאבי גב תחתון – המדריך המלא

כאבי גב תחתון, אחד מהגורמים השכיחים ביותר כשמדובר על פגיעה באורך החיים. הגב האנושי הוא מבנה מורכב ביותר. הגוף הכולל חוליות, רצועות, דיסקים בין חוליתיים, עצבים, גידים, שרירים קטנים בעלי פעילות נקודתית ממוקדת ושרירים כבירים בעלי פעילות “גלובלית”. במהלך הפעילות היום יומית מבצע הגב אינספור תנועות. כיפוף, הזדקפות, סיבוב, נטיה הצידה והתיישרות. כמות התנועות אותן מבצע הגב לאורך החיים היא אדירה. העומסים המופעלים על הגב ועל החוליות המרכיבות את עמוד השדרה הינם עצומים.
על מנת להבין עד כמה מורכב העניין. ניתן לדמות את אגן הירכיים לספינה שאינה גדולה במיוחד עליה יושב תורן גבוה במיוחד שאותו יש לייצב. אלא, שכדי לסבך את העניין, התורן אינו מורכב מקורה אחת ארוכה, כפי שנבנה התורן בספינות. התורן מורכב חוליות הצריכות להתייצב זו על גבי זו ולתפקד יחדיו כיחידה יציבה ומתואמת שנעה בהרמוניה.
כאבי גב תחתון

חשיבות השליטה השרירית בתפקוד הגב ובשמירה על בריאותו לאורך החיים

  • איך גוף האדם עושה זאת?
  • כיצד הגב נשמר זקוף ומתפקד לאורך זמן?
  • איך אנו מצליחים לייצב את אותו “תורן” ארוך ומורכב הבנוי חוליות ודיסקים?

התשובה נמצאת במערכת שרירית מתואמת ומתוחכמת.

המערכת שולטת בצורה אלגנטית וקואורדינטיבית בכל חוליה בנפרד ומתאמת את כל תנועת עמוד השדרה יחדיו. המערכת השרירית דואגת שכל חוליה תהיה ב”מצב נייטראלי”, לעומת החוליה שמתחתיה ומעליה, מצב בו העומסים מאוזנים והגב מתפקד בצורה מיטבית. השליטה של המערכת השרירית משפיעה גם על גמישותו של הדיסק הבין חולייתי ושלמותו. בנוסף היא דואגת לשיווי משקל ביולוגי (הומאוסטאזיס).

מה קורה לשליטה השרירית כאשר כואב הגב? ומדוע כה חשוב להחזיר את השליטה השרירית על מנת לטפל בכאב?

בכל בעיית גב, כאב גב תחתון, בלט דיסק, פריצת דיסק, היצרות של תעלת השדרה. קיימת חולשה ויציאה משליטה של המערכת השרירית. השרירים עוברים ממצב של ייצוב קואורדינטיבי ומתואם של הגב להתכווצות חזקה סביב האזורים הכאובים שהגוף חש כי אינם יציבים. התכווצות חזקה זו שאנו חשים לעיתים כגב תפוס, גורמת לכאב ומעלה את העומסים ואת התהליך הדלקתי הקיים באזורים הרגישים בגב. העלאת העומסים מגבירה את הכאב ואת הבצקת ביזור הפגוע.
שיקום של המערכת השרירית ויכולת השליטה שלה בגב ובחוליות. הינו אחד מהמרכיבים החשובים ביותר בטיפול בכאבי גב ובמניעתם.
החזרה של השליטה השרירית תביא לירידה של ההתכווצות ההגנתית של השרירים. ותוריד את העומסים, את התהליך הדלקתי ותביא לתנועה טובה ומתואמת יותר של הגב.

אנטומיה ותפקוד הגב התחתון

הגב התחתון הוא איזור הגוף האחורי התחום בין כלוב הצלעות לאגן הירכיים. המבנה האנטומי המרכזי בגב התחתון הינו עמוד השדרה המתני הנקרא בלעז עמוד השידרה הלומברי. עמוד השדרה המתני ממוקם בין עמוד השדרה החזי (הטורקאלי) לבין עצם הסקרום שהינה המבנה המחבר את עמוד השדרה אל אגן הירכיים ונושא את עומסי הגב על האגן. בעמוד השידרה המתני ישנן חמש חוליות הנקראות חוליות לומבריות   ונמנות L1 עד L5. חוליה L1 היא העליונה מהחמש ואילו L5 הינה התחתונה בחוליות המותן. מרבית העומס באיזור המתני עובר על חוליות L4 ו L5 ועל האיזור בו L5 פוגשת את החוליה הראשונה של הסקרום – S1. עמוד השדרה המתני קעור מעט קדימה לכיוון הבטן – קעירות זו נקראת לורדוזיס.

בין חוליה לחוליה מצויים דיסקים בין חולייתיים

דיסקים בין חולייתיים הן טבעות סחוס המכילות חומר ג’לטיני אשר נועדו לשמור על הרווחים בין החוליות. ולספוג את העומסים העוברים בין החוליות. עומסים אלו יכולים להגיע לכדי מאות קילוגרמים על דיסק בודד. חוליות עמוד השדרה גם מחוברות-משיקות האחת לשנייה באזור האחורי של החוליה. באמצעות מפרקים קטנים המכונים מפרקי פאסט המאפשרים כיפוף והזדקפות. כמו גם תנועות סיבוב של חוליה אחת לעומת השנייה. בתוך החוליות קיימת תעלת השדרה ובתוכה עובר חוט השדרה. בין כל שתי חוליות מותניות קיימים זוג נקבים הנקראים פורמינה (foramina). דרכם יוצאים עצבים לחלקי גוף שונים, ביניהם העכוזים והגפיים התחתונות.

תנועת הגב ויציבותו הדינמית מתבצעת על ידי המערכת השרירית.

סביב עמוד השדרה ישנם שרירים קטנים השולטים בתנועות בין חוליה לחוליה. בנוסף, ישנם בגב התחתון שרירים גדולים השולטים בתנועת כל עמוד השדרה המתני.
מעבר לשרירים הנמצאים בגב עצמו. ישנם שרירים נוספים הלוקחים חלק חשוב בייצוב הגב, אלו הם שרירי האגן, השרירים העמוקים של הבטן ושריר הסרעפת.

כאבי גב תחתון סיבות

כאבי גב תחתון יכולים לנבוע מסיבות רבות, עם זאת, ברובם המכריע של כאבי הגב (כ 80 עד 85%) לא ניתן לשים את האצבע על הגורם הספציפי לבעיה. כאבים אלו נקראים כאבי גב לא ספציפיים. אף שלא ניתן לאבחן את המקור של כאבים אלו במדוייק, התפיסה הרפואית היא כי הם נובעים בעיקר מהתכווצות או ממתיחה של השרירים המייצבים את השלד או ממתיחה ברצועות האוחזות את החוליות.

מרביתם של כאבי הגב נובע ממקור שרירי-שלדי:
  • התכווצות או מתיחה של שרירים ורצועות בגב.
    בלט או פריצת דיסק
  • הצרות של תעלת השדרה או של נקבי היציאה של העצבים מחוט השדרה (Spinal Stenosis).
  • ספונדילוליסתזיס
  • אוסטיאוארתריטיס
  • שבר על רקע של אוסטיאופורוזיס
  • טראומה
  • בעיה אגנית
  • כאבים נוספים בגב התחתון יכולים לנבוע ממקור דלקתי
  • סיבות על רקע המצאות דלקת באזורים אחרים בגוף כגון מחלה דלקתית של מערכת העיכול (IBD).
  • גרורות המגיעות מגידולים שונים (ערמונית, שד,ראות ועוד).
  • מקור נוסף היכול לגרום לכאבים בגב התחתון הינו זיהומים

מלבד הסיבות שהוזכרו לעיל, ייתכן גם כאב הנובע מאברים הסמוכים לגב כגון הכליות.

מה הם התסמינים לכאבי גב תחתון

כפי שהשם מרמז, התסמין המרכזי בכאבי גב הינו כאב או חוסר נוחות בגב התחתון.
הבעיה יכולה להתבטא בצורות שונות החל מתחושה עמומה ודיפוזית באזור הגב התחתון ועד לכאב חד וממוקם.
הכאב יכול להופיע לאחר הרמה של משא כבד, כיפוף, סיבוב של הגב או ללא אירוע מקדים. לפעמים יופיע ביום שאחרי.
ייתכן שכאב גב מקרין לרגל ולעכוזי, מצב הנקרא רדיקולופתיה.
משך הכאב מגדיר האם מדובר בכאב חריף (עד 6 שבועות), כאב תת-חריף (6-12 שבועות) או כאב כרוני (מעל 12 שבועות).

מתי כאב גב אינו רק כאב גב

עצמת הכאב לא בהכרח מראה כי הבעיה חמורה.
כפי שצוין לעיל, ברובם המכריע של המקרים כאבי גב אינם מצביעים על בעיה חמורה ואינם מהווים סיבה לדאגה.
עם זאת, ישנם מספר תסמינים המחייבים פניה אל הרופא בהקדם

  • חסר נוירולוגי כמו חולשה פתאומית בגפה התחתונה
  • ירידה תחושתית פתאומית
  • אבדן שליטה על סוגרים או קושי במתן שתן

מחייבים פניה דחופה. גם חום וצמרמורות המופיעים ביחד עם כאב גב מחייבים פניה לרופא. כאבי גב המופיעים כאשר ידוע על גידול או על ירידה משמעותית במשקל (שלא כתוצאה מדיאטה) מחייבים בירור רופא גם הם.

טיפול בכאבי גב תחתון – כיצד אפוסתרפיה מסייעת בהורדת הכאב והחזרה לפעילות

ככלל, ההמלצה בכאבי גב תחתון, למעט מקרים בהם הכאב אינו מאפשר תנועה, היא לחזור לפעילות ולחזור לעבודה מהר ככל שניתן, ככל שהכאב מתיר.
המטרה המרכזית הינה לא לתת למערכת השרירית להתנוון ולהתקבע בתבניות של כאב.

הימנעות

ישנן פעילויות שונות מומלצות שיצוינו בהמשך, אך הליכה היא בין הפעילויות המומלצות ביותר. פעמים רבות החזרה לפעילות ולהליכה היא מאתגרת בשל הכאב הכרוך בכך. והצורך להקדיש זמן מיוחד בעידן בו כולנו עסוקים וטרודים. אפוסתרפיה פותחה במיוחד כדי לתת מענה לצורך זה.
לאפשר תרגול של השליטה השרירית במפרק ואיזון העומסים בגב בסביבתו הטבעית של המטופל ובפעולותיו היומיומיות. ללא צורך להקדיש זמן מיוחד לתרגול. מערכת התרגול של אפוסתרפיה מכוונת אישית למטופל באופן שיאפשר זאת. היחידות הביומכניות תחת הנעל מכוונות בצורה שתוריד עומסים מהאזור הכאוב בגב. ותאפשר לגב ולאגן לעבוד בצורה מאוזנת. קמירות היחידות הביו-מכניות נבחרת בצורה שתיצור הפרעה קלה ולא מורגשת במהלך כל שלבי הדריכה. הפרעה חוזרת על עצמה בכל צעד אותו מבצע המטופל. גופנו הינו שרשרת תנועתית, כל תנועה והפרעה המתחילה בכף הרגל עולה כמו גל במעלה מפרקי הרגל, האגן וחוליות אל עמוד השדרה המתני ועמוד השדרה הגבי, עד הצוואר. כך, בכל צעד מבוצע תרגול של השרירים המייצבים בגב ובאגן. במהלך זמן קצר, בלי שהדבר מורגש, הגוף מבצע אלפי תרגולים של השרירים המייצבים בעומסים מופחתים. דבר המאפשר לשרירים המייצבים לחזור לתפקודם ומביא לירידה בכאב הגב ושיפור בתפקוד.

מעבר לתרגילים וחזרה לפעילות ההמלצות הינן:

  • פזיותרפיה
  • נגדי כאב ודלקת
  • בכאבים כרוניים מומלץ גם טיפול קוגניטיבי-התנהגותי
  • זריקות וטיפולים פולשניים

כאמור, אם תרגילים וחזרה לפעילות לא צלחו – מומלץ לפנות לפזיותרפיה. לטיפול בכאבי גב תחתון ניתן להשתמש באמצעים תרופתיים כגון נגדי כאב ודלקת (NSAIDS) אך יש לזכור כי מדובר בטיפול סימפטומטי, כזה המטפל בכאב ובדלקת אך לא בבעיה עצמה. יש לזכור שתרופות אלו מומלצות לשימוש קצר טווח ועלולות להזיק לסובלים מבעיות כרוניות כגון יתר לחץ דם, מחלת לב, סוכרת, כיב פפטי ועוד. במקרים של כאב קשה שאינו מרפה ישנם טיפולים תרופתיים ופרוצדורות שניתן לעבור, צריך לזכור שגם טיפולים אלו אינם מטפלים במקורות הבעיה אלא בסימפטום – כאב.

תרגילים להקלה על כאבי גב תחתון

מטבע הדברים, ריצה ופעילות של אימפקט גבוה אינה מומלצת. מומלץ לבצע תרגילים שילמדו שליטה בגב ובאגן. ישנם מספר תורות תרגול המומלצות לסובלים מכאבי גב

מעבר לכך – ישנם תרגילים רבים נוספים. מומלץ לקבל הדרכה מפיזיותרפיסט או מדריך המוסמך לתחום עם רקע שיקומי.

כאבי גב תחתון אפוסתרפיה

גב תחתון תפוס

כמעט בכל בעיית גב קיימת חולשה ויציאה משליטה של המערכת השרירית. השרירים עוברים ממצב של ייצוב קואורדינטיבי ומתואם של הגב. להתכווצות חזקה סביב האזורים הכאובים שהגוף חש כי אינם יציבים. התכווצות חזקה זו היא אותה תחושה שאנו חווים כגב תפוס.
הדרך לטפל בגב תחתון תפוס, הינה חזרה לפעילות ותרגול של השליטה השרירית. ניתן גם להשתמש לתקופה קצרה בנגדי כאב ודלקת בהתאם למצב הרפואי.

כאבי גב תחתון הנגרמים מדלקת

ראשית, הבהרה. בעברית, המושג דלקת משמש הן כמילה נרדפת למושג זיהום והן כמושג לתהליך של אודם, חום ובצקת ברקמה. המשמעות הכפולה של המילה גורמת לבלבול ודאגה אצל הרבה אנשים הסובלים מבעיה אורתופדית שנאמר להם כי הם סובלים מדלקת. בעוד שאינפקציה(זיהום) היא אכן סיבה לדאגה, הרי שהדלקת המתלווה לבעיות גב היא לרב תגובת ריפוי טבעית של הגוף לעומסים המכניים. לעיתים, בבעיות גב מסוימות, העומסים הפועלים בגב והכוחות המופעלים על השרירים והגידים. גורמים לתגובה דלקתית מוגזמת, חום, נפיחות ובצקת סביב האזור המודלק. חשוב להבין שדלקת כגון זו אינה זיהומית אלא תגובתית בלבד. עם זאת הבצקת המתלווה לדלקת המקומית יכולה להשפיע על ענפי עצבים סמוכים ולגרום להקרנה ולכאב.

הטיפול בדלקת בבעיות גב באמצעות תרופות נוגדות דלקת הינו טיפול סימפטומטי בלבד. לרב הצלחתו חלקית וזמנית.
על מנת לטפל בדלקת בצורה נכונה יש לטפל ולשקם את הגורמים למחלה.
במקרים מעטים, כאבי גב תחתון נובעים מרקע דלקתי אמתי. המדובר במקרים בהם קיימת פעילות של מערכת החיסון נגד הגוף עצמו: אנקילוזינג ספונדיליטיס, ראומטואיד ארתריטיס, ארתריטיס על רקע פסוריאזיס ועוד סיבות על רקע המצאות דלקת באיזורים אחרים בגוף כגון מחלה דלקתית של מערכת העיכול (IBD).

שאלות ותשובות

כאשר מדובר על עקמת מבחינים בין שני מצבים שונים: - עקמת כתוצאה מחולשת שרירים - עקמת מבנית, עיוות במבנה הגרמי של עמוד השדרה. הטיפול באפוסתרפיה עובד על תיקון הכיווצים הא-סימטריים של שרירי עמוד השדרה במישור הקורונלי, הטרנסברסלי והסגיטלי, תוך התייחסות לכל תנועות האגן האפשריות המשפיעות על עמוד השדרה (אנטריור/פוסטריור טילט, אינקלינציה, אנטריור/פוסטריור שיפט, מדיו-לאטרל שיפט, רוטציה) והאופן בו צורת הדריכה דוחפת לתוך הפתולוגיה. במקרה של עקמת אנו ממליצים על ייעוץ עם אחד הרופאים שפיתחו את השיטה ד"ר אבי אלבז וד"ר עמית מור, יש ליצור קשר עם מרכז אפוסתרפיה והם יפנו לגורם המתאים

ככלל, ההמלצה בכאבי גב תחתון, למעט מקרים בהם הכאב אינו מאפשר תנועה, היא לחזור לפעילות ולחזור לעבודה מהר ככל שניתן, ככל שהכאב מתיר. המטרה המרכזית הינה לא לתת למערכת השרירית להתנוון ולהתקבע בתבניות של כאב והימנעות – ישנן פעילויות שונות מומלצות שיצויינו בהמשך, אך הליכה היא בין הפעילויות המומלצות ביותר. פעמים רבות החזרה לפעילות ולהליכה היא מאתגרת בשל הכאב הכרוך בכך והצורך להקדיש זמן מיוחד בעידן בו כולנו עסוקים וטרודים. אפוסתרפיה פותחה במיוחד כדי לתת מענה לצורך זה – לאפשר תרגול של השליטה השרירית במפרק ואיזון העומסים בגב בסביבתו הטבעית של המטופל ובפעולותיו היומיומיות ללא צורך להקדיש זמן מיוחד לתרגול. מערכת התרגול של אפוסתרפיה מכוונת אישית למטופל באופן שיאפשר זאת – היחידות הביומכניות תחת הנעל מכוונות בצורה שתוריד עומסים מהאיזור הכאוב בגב ותאפשר לגב ולאגן לעבוד בצורה מאוזנת. במהלך זמן קצר, בלי שהדבר מורגש, הגוף מבצע אלפי תרגולים של השרירים המייצבים בעומסים מופחתים – דבר המאפשר לשרירים המייצבים לחזור לתפקודם ומביא לירידה בכאב הגב ושיפור בתפקוד.

כאבי גב תחתון יכולים לנבוע מסיבות רבות, עם זאת, ברובם המכריע של כאבי הגב (כ80%-85%) לא ניתן לשים את האצבע על הגורם הספציפי לבעיה. כאבים אלו נקראים כאבי גב לא ספציפיים. אף שלא ניתן לאבחן את המקור של כאבים אלו במדוייק, התפיסה הרפואית היא כי הם נובעים בעיקר מהתכווצות או ממתיחה של השרירים המייצבים את השלד או ממתיחה ברצועות האוחזות את החוליות. מרביתם של כאבי הגב נובע ממקור שרירי-שלדי: - התכווצות או מתיחה של שרירים ורצועות בגב – זוהי הסיבה הנפוצה ביותר לכאבי גב תחתון - בלט או פריצת דיסק - הצרות של תעלת השדרה או של נקבי היציאה של העצבים מחוט השדרה – Spinal Stenosis - ספונדילוליסתזיס - אוסטיאוארתריטיס - שבר על רקע של אוסטיאופורוזיס - טראומה - בעיה אגנית

ככלל, ההמלצה בכאבי גב תחתון, למעט מקרים בהם הכאב אינו מאפשר תנועה, היא לחזור לפעילות ולחזור לעבודה מהר ככל שניתן, ככל שהכאב מתיר. המטרה המרכזית הינה לא לתת למערכת השרירית להתנוון ולהתקבע בתבניות של כאב והימנעות – ישנן פעילויות שונות מומלצות שיצויינו בהמשך, אך הליכה היא בין הפעילויות המומלצות ביותר. פעמים רבות החזרה לפעילות ולהליכה היא מאתגרת בשל הכאב הכרוך בכך והצורך להקדיש זמן מיוחד בעידן בו כולנו עסוקים וטרודים. אפוסתרפיה פותחה במיוחד כדי לתת מענה לצורך זה – לאפשר תרגול של השליטה השרירית במפרק ואיזון העומסים בגב בסביבתו הטבעית של המטופל ובפעולותיו היומיומיות ללא צורך להקדיש זמן מיוחד לתרגול. מערכת התרגול של אפוסתרפיה מכוונת אישית למטופל באופן שיאפשר זאת – היחידות הביומכניות תחת הנעל מכוונות בצורה שתוריד עומסים מהאיזור הכאוב בגב ותאפשר לגב ולאגן לעבוד בצורה מאוזנת. במהלך זמן קצר, בלי שהדבר מורגש, הגוף מבצע אלפי תרגולים של השרירים המייצבים בעומסים מופחתים – דבר המאפשר לשרירים המייצבים לחזור לתפקודם ומביא לירידה בכאב הגב ושיפור בתפקוד.

מומלץ לישון על הצד ולהניח כרית בין הרגליים. כך שומרים על תנוחתו הטבעית של עמוד השדרה ומפחיתים את המתח מהגב. אם אתם צריכים לישון על הגב, הניחו כרית מתחת לברכיים. כמו כן, הקפידו לישון על מזרן נח וקשיח.

ככלל, ההמלצה בכאבי גב תחתון, למעט מקרים בהם הכאב אינו מאפשר תנועה, היא לחזור לפעילות ולחזור לעבודה מהר ככל שניתן, ככל שהכאב מתיר. המטרה המרכזית הינה לא לתת למערכת השרירית להתנוון ולהתקבע בתבניות של כאב והימנעות. ההליכה עם מערכת אפוסתרפיה היא בין הפעילויות המומלצות ביותר. בכל מקרה של כאב חזק יש היוועץ עם רופא.

מוזמנים לקרוא בנוסף: בלט דיסק | כאבי ברכיים

שאלון הערכה מקוון

קבל/י עכשיו באתר תשובה מיידית אודות מידת ההתאמה של טיפול אפוסתרפיה לכאב ממנו את/ה סובל/ת

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

פריצת דיסק, התסמינים והטיפול
קראו אודות תפקוד הגב והדיסקים, כיצד ניתן לטפל בבעיות הקשורות בדיסק ולנסות למנוע את הישנותן ועד כמה חשובה השליטה השרירית לטיפול במקרים אלו ובמניעתם
לקריאת המאמר
כאבי גב חזקים
כאבי גב, קלים או חזקים, נובעים מסיבות מגוונות, ולכן גם הטיפולים הקיימים באים לתת מענה לסימפטומים השונים. קראו על סוגי הכאבים ועל הטיפולים.
לקריאת המאמר
לייעוץ רפואי מהצוות המקצועי ניתן לשלוח פניה אונליין

מפת אתרתנאי שימוש ומדיניותהבהרה משפטיתכאבי ברכיים - המדריך המלאכאבי גב - מאמריםהסדרי נגישות