כאבים בקרסול ובכף הרגל

כף הרגל והקרסול מהווים מערכת מורכבת הכוללת 28 עצמות, 33 מפרקים ו-112 רצועות. כל אלו נשלטים ומיוצבים על ידי 13 שרירים חיצוניים לכף הרגל ו-21 שרירים פנימיים.
מערכת כף הרגל והקרסול בנויה בצורה מתוחכמת מאוד מבחינה מכנית.

  • מצד אחד, “יודעת” מערכת כף הרגל והקרסול לנחות על הקרקע כיחידה גמישה על מנת לשכח את עצמת הפגיעה
  • מצד שני “יודעת” מערכת כף הרגל והקרסול לתפקד כיחידה נוקשה הדוחפת את הקרקע על מנת לאפשר העברה של מקסימום אנרגיה בהליכה, ריצה וניתור.

המורכבות והיכולות הללו חשובות על מנת לאפשר לכף הרגל והקרסול לבצע תפקידים רבים החיוניים לתנועת הגוף

  • תמיכה במשקל הגוף
  • סיוע באיזון הגוף בעמידה ובתנועה
  • שיכוך עומסים
  • העברת כוחות מהגוף אל הקרקע וחזרה
  • פיצוי למנח לקוי במרכז הגוף

תפקידיה של מערכת כף הרגל והקרסול ומיקומה כחלק הגוף שפוגש את הקרקע, סופג את עצמת המגע ומפצה על בעיות במעלה הגוף. הינם גם הסיבה לכך שחלק ניכר מהכאבים בכף הרגל והקרסול נובעים פעמים רבות מאאיזורים קרובים יותר למרכז הגוף

  • ברך
  • ירך
  • אגן
  • גב

דוגמאות למקרים בהם, פעמים רבות, קיימת בעיה באזור המקורב למרכז הגוף:

  • דורבן (פלנטר פצאיטיס)
    מעיד פעמים רבות על בעיה במפרק הירך
  • מטטרסלגיה (כאבים תחת כף הרגל הקדמית)
    נובעת פעמים רבות מחולשת אגן או בעיית ברך
  • דלקת בגיד אכילס 
    יכולה לנבוע מבעיית אגן-ירך-ברך
  • הלוקס ולגוס
    נובע פעמים רבות מבעית אגן-ירך

כאבים בקרסול ובכף הרגל

חשיבות השרירים בתפקוד כף הרגל והקרסול

בשנת 1965 פירסם אורטופד אנגלי בשם פרימן מחקר חלוצי באחד העיתונים החשובים באורטופדיה. מחקרו של פרימן הראה שהדבר החשוב ביותר לתפקוד הקרסול ויציבותו הוא שליטת השרירים במפרק ואכן – כפי שנכתב לעיל ישנם 13 שרירים חיצוניים השולטים בכף הרגל והקרסול ומכתיבים את יציבותם, המנח בו “ינחתו” על הקרקע והיעילות בה יזנקו מהקרקע. חשיבות השליטה השרירית בתפקוד היא כה חשובה ומרכזית עד שהמדע מראה שאצל רב האנשים הסובלים מרצועות קרועות או פגועות בקרסול עדיין תהיה יציבות פונקציונאלית – היינו, הקרסול יתפקד היטב ויאפשר הליכה ויציבות.

כאבים בקרסול - אפסותרפיה

חשיבות המנח והשליטה השרירית בטיפול בבעיות קרסול וכף רגל

כפי שהוסבר בפסקאות הקודמות, פעמים רבות בעיית הקרסול וכף הרגל היא למעשה השלכה ופיצוי לבעיות שקיימות במפרקים יותר גבוהים בשרשרת כגון ברך וירך ואף לבעיות באגן ובגב. אי לכך, בטיפול בבעיות קרסול וכף רגל יש לדאוג להביא את המפרקים והגוף למנח נכון על מנת להוריד את הפיצוי המעמיס על הקרסול וכף הרגל. כמו כן, יש לתרגל ולשקם את השליטה השרירית על מנת שמערכת כף הרגל והקרסול תתפקד היטב באופן שישמור על יציבות ועל חלוקת עומסים תקינה בכף הרגל ובקרסול.

טיפול בקרסול - אפוסתרפיה

כיצד אפוסתרפיה מסייעת בטיפול בבעיות קרסול וכף רגל

אפוסתרפיה פותחה על מנת לאפשר הבאה למנח נכון של כף הרגל, הקרסול והגוף. ולאפשר במקביל תרגול של השליטה השרירית בסביבתו הטבעית של המטופל ובפעולותיו היומיומיות ללא צורך להקדיש זמן מיוחד לתרגול. מערכת התרגול של אפוסתרפיה מכוונת אישית למטופל באופן שיאפשר זאת. היחידות הביומכניות תחת הנעל מכוונות בצורה שתוריד עומסים מהאזור הפגוע בכף הרגל ובקרסול. ואילו קמירות היחידות מותאמת בצורה שתיצור הפרעה קלה ולא מורגשת ש”תחנך” מחדש את השרירים סביב הקרסול לשלוט במפרק בצורה מאוזנת.

כל זאת ללא כאב או בכאב מופחת משמעותית.

דוגמאות:

  1. אפוסתרפיה בטיפול באי-יציבות קרסול ובנקעים חוזרים
    היחידות הקמורות ממוקמות באופן שמייצב את הרגל ואינו מאפשר את הכניסה למצב של נקיעה.
    קמירות היחידות העדינה מגייסת את השרירים ומתרגלת אותם כך שכבר תוך שבועיים שלושה ישנו שיפור ניכר ביציבות הקרסול
  2. אפוסתרפיה בטיפול בדורבן (פלנטר פצאיטיס)
    דורבן נובע לרב מבעיה במפרקים גבוהים יותר בשרשרת כגון ירך או ברך.
    פעמים רבות הדורבן הינו הסימפטום הראשון לבעיות אלו. במקרה של דורבן נעשה כיוון של המערכת הביו-מכנית כך שהעומסים והמנח במפרקים הפגועים יתוקנו, כמו כן המיקום של היחידות הביומכניות נעשה בצורה שתוריד את העומס והמתח מכף הרגל
  3. אפוסתרפיה בטיפול במטטרסלגיה
    כאמור, לרב המטטרסלגיה נעשית כתוצאה מקומפנסציה-פיצוי לבעיה שקיימת בברך, בירך, באגן או בגב המביאה להעברת כוחות והעמסת לחצים על הכריות הקדמיות של כף הרגל. עומסים אלו הם הגורמים למטטרסלגיה. במקרים אלו מכוונת המערכת הביו-מכנית של אפוסתרפיה באופן שיתקן אתהמנח במפרקים הפגועים ויאפשר איזון של העומסים בגוף והפחתה של הקומפנסציה המעמיסה את כריות כף הרגל. במקביל, הקמירות המתונה של היחידות תחת הנעל מתרגלת את השליטה השרירית כך שגם ללא המערכת הביו-מכנית השליטה בגוף ובכף הרגל משתפרת וכך גם יורדים העומסים על כריות כף הרגל והכאב ואי הנוחות הנובעים מכך.
  4. אפוסתרפיה באוסטיארתריטיס של הקרסול או באוסטיאוכונדריטיס דיסיקאנס
    במקרים בהם ישנה “שחיקה” של הסחוס במפרק הקרסול או ניתוק של חלק מהסחוס ניתן להסתייע בטיפול באפוסתרפיה. לרב, השחיקה או הסחוס המנותק קיימים באיזור מסויים במפרק הקרסול. במקרים אלו ניתן לכוון את המערכת הביו-מכאנית באופן שיוריד משמעותית את העומסים מהאיזור הפגוע במפרק. במקביל, קמירות היחידות המתונה מאפשרת גיוס של השרירים ותרגול שליטה שיאפשרו לשלוט במפרק במנח מופחת עומסים גם ללא מערכת אפוס.

דלקת בגיד אכילס

גיד אכילס הינו הגיד העבה ביותר בגוף והוא משמש לחיבור שרירי ה”תאומים” (פלנטריס, סוליאוס וגסטרוקנמיוס) לעצם העקב. לגיד חשיבות מרכזית בהליכה, ריצה וניתור כמו גם בתפקודים חשובים אחרים של מפרק הקרסול. לגיד חשיבות גם בתפקוד הברך שכן אחד השרירים המחוברים אליו (גסטרוקנמיוס) חולף גם מעל הברך ומשמש אחד ממייצביה. בשל כך, במקרים רבים נובעת הדלקת מבעיית ברך, ירך או אגן הגורמת לשינוי בחלוקת העומסים לאורך הגפה ולעומס על פיקת הברך. התגובה השרירית לכך הינה התכווצות הגנתית סביב הברך הכוללת גם את שריר הגסטרוקנמיוס ולכן מעמיסה על גיד אכילס.

גיד אכילס - אפוסתרפיה

התסמינים לדלקת בגיד אכילס

  • כאב באזור גיד אכילס בבקרים או לאחר פעילות
  • נפיחות של גיד אכילס
  • עיבוי של גיד אכילס
  • מיקום הדלקת והסימפטומים יכול להיות במקום בו הגיד נאחז בעצם הקרסול או במעלה הגיד.
    המיקום השונה תלוי בסיבות ובנסיבות שהביאו לדלקת
  • אבחנה מבדלת
    כדאי לזכור שהתסמינים של דלקת בגיד אכילס. יכולים להיות חלק מבעיה אחרת כגון קרע בשריר הגסרוקנמיוס, קרע בשריר הפלנטריס ומצבים נוספים

הגורמים לדלקת בגיד אכילס

ישנן מספר סיבות להופעת דלקת בגיד אכילס, אם כי במקרים רבים סיבות אלו נוספות למצב אנטומי הגורם לנטיה לעומס ודלקת בגיד אכילס. בין הסיבות:

  • נעליים – החלפת נעליים יכולה לשנות את העומסים והמתח על הגיד ולגרום לדלקת
  • פעילות גופנית – שינוי פעילות גופנית או עליה בעומס יכולים לגרום לדלקת
  • בליטה גרמית בעקב – היכולה לגרום לחיכוך ודלקת בגיד
  • שימוש בסטטינים להורדת כולסטרול – גורם להחלשת הגיד ויכול לגרום לדלקת ואף לקרע

דלקת בגיד אכילס – טיפול

גיד אכילס - אפוסתפרפיה

הטיפול המרכזי בדלקת בגיד אכילס הינו, בראש ובראשונה, טיפול בגורם לדלקת ולהחרפת הבעיה

  • הבנה האם היה שינוי בנעליים ובאופי הפעילות הגופנית
  • בדיקה אם ישנה בעיית ברך, ירך או אגן או בעיה בקרסול וכף הרגל שיכולות לגרום או לתרום לדלקת
  • הורדת עומסים מהגיד על ידי הגבהה תחת העקב. ניתן לבצע באופן עצמי על ידי קניית מגביהי עקב או מדרסים המיועדים לכך.
  • דלקת בגיד אכילס – פזיורתפיה. כחלק מהטיפול בדלקת בגיד אכילס מומלץ להיעזר בתרגול ובפזיותרפיה – בתרגול יש דגש על תרגילים אקסצנטריים – כאלו העובדים על שליטה והתארכות השריר תחת משקל הגוף. ניתן למצוא על כך מידע רב ברשת.
  • נגדי דלקת – יכולים לסייע בטווח הקצר בהורדת הכאב והדלקת, אך מהווים טיפול סימפטומטי בלבד. כאמור, יש להבין את ולטפל בגורמים לבעיה שאם לא כן – סיכוי גבוה שהדלקת תחזור.
  • זריקת סטרואידים – טיפול סימפטומטי בלבד. מוריד כאב ודלקת באופן זמני אך מעלה משמעותית את הסיכוי לקרע של הגיד.
  • אפוסתרפיה בטיפול בדלקת בגיד אכילס – בטיפול בדלקת בגיד אכילס מכוון מיקום היחידות וגובהן בצורה שתוריד עומס מגיד אכילס ותאפשר תרגול חזרתי של השליטה בשרירים המחוברים לגיד (פלנטריס, גסטרוקנמיוס וסולאוס) ללא כאב, בסביבה הטבעית ובפעולות היומיומיות של המטופל. כמו כן, כחלק מהאבחון הקודם לטיפול נבדקות גם פתולוגיות אחרות בשרשרת המפרקית שקשורות פעמים רבות לבעיה בגיד אכילס: בעית ברך, בעית אגן-ירך וכדומה. בעיות אלו נלקחות בחשבון בכיוון המערכת והמערכת מכויילת בצורה שתטפל גם בהן.
  • אפוסתררפיה בטיפול בדלקת בגיד הטיביאליס פוסטריור (Tibialis posterior syndrome)

דלקת בגיד אכילס – זמן החלמה

זמן ההחלמה מהדלקת תלוי במספר גורמים – במידה והטיפול בדלקת החל זמן קצר לאחר שהחלה (הדלקת עדיין אקוטית – חריפה) והגורמים לבעיה אותרו וטופלו תיתכן החלמה תוך זמן קצר של שבועיים עד שלושה שבועות. במידה והדלקת נמשכת זמן רב והפכה לכרונית ייתכן זמן החלמה של חדשים רבים.
בכל מקרה, כחלק מהחזרה לפעילות לאחר דלקת בגיד אכילס או כל פציעת ספורט אחרת כדאי ונכון להיוועץ בפזיותרפיסט או מאמן ספורט הבקיא בעניין על מנת לוודא שהחזרה תהיה מדורגת והבעיה לא תשוב.

קרע בגיד אכילס

קרע בגיד אכילס קורה לרב בפעילויות ספורטיביות המביאות להעלאת עומס גבוהה ופתאומית על הגיד – דוגמת ספרינטים פתאומיים (בכדורסל, כדורגל או טניס). הקרע מתרחש לרב בגילאי הארבעים ומעלה והסיפור האפייני הינו תחושה של כאב חד הגורם לסובל מהקרע לחשוב שקיבל בעיטה או מכה מאדם שעמד מאחוריו. לעיתים ניתן לשמוע את קול הקריעה “סנאפ” הנלווה לכאב הפתאומי.
מלבד עומסים פתאומיים בספורט ישנן סיבות נוספות לקרעים הגיד אכילס או להעלאת הסיכון לקרע:

  • זריקות סטרואידים – זריקות סטרואידים משמשות כטיפול סימפטומטי המוריד באופן זמני את הדלקת בגיד (אך לא את הגורמים לדלקת). עם זאת, הזרקת סטרואידים לגיד גורמת גם להחלשה של הריקמה ומעלה את הסיכון לקרע חלקי או מלא של הגיד
  • טיפול בסטטינים להורדת כולסטרול – כאמור, אחת מתופעות הלוואי של הטיפול בסטטינים הינו החלשת גידים שיכולה להביא לדלקת, כאבים ואף לקרע בגיד אכילס עקב עומסים המופעלים עליו

קרע בגיד אכילס – טיפול

מטרת הטיפול בקרע בגיד אכילס הינה להחזיר את האורך של הגיד והתפקוד שקדם לקרע. ניתן לטפל בבעיה באופן שמרני או ניתוחי. במידה וקרה קרע בגיד אכילס יש להיוועץ באורטופד באופן מיידי.
הן הטיפול הניתוחי והן הטיפול השמרני יחייבו מספר שבועות של קיבוע ולאחר מכן פזיותרפיה שתדאג להחזיר ולשמר את טווח התנועה.

נקעים חוזרים

כאבים בקרסול

ישנן סיבות שונות לכאבים בקרסול וניתן לסווג אותן על פי מיקומן, עיתויין (באלו מצבים כואב), היסטוריה רפואית וכמובן לפי הממצאים בבדיקה פיזיקאלית ובדיקות ההדמיה.

כאבים בקרסול הפנימי

הגורם הנפוץ ביותר לכאבים בחלק הפנימי-מדיאלי של הקרסול הינו דלקת בגיד הטיביאליס האחורי (מכונה גם Tibialis Posterior syndrome). גיד ושריר הטיביאליס פוסטריור חשובים ביותר לתפקוד כף הרגל. הגיד מחובר לשריר הטיביאליס פוסטריור אשר נמצא בשכבה העמוקה ביותר של שרירי השוק. הגיד עובר אחורית לפטישון הפנימי ומתחבר לעצמות כף הרגל בחלקן התחתון. לגיד תפקיד חשוב בייצוב כף הרגל ובהרמת הקשת המדיאלית בכף הרגל. כאשר ישנה מתיחה של הגיד יכולה להיגרם חולשה של הגיד, דלקת ואף קרע של הגיד. חוסר תפקוד וחולשה של הגיד מתאפיינים בקריסה של הקשת הפנימית ופרונציה של כף הרגל (“פלטפוס”). לרב, בבעית טיביאליס פוסטריור התחלת הכאב והתפתחותו הינם הדרגתיים ולא חריפים.
במידה והכאבים חריפים הדבר מגיע לרב על רקע טראומה. עקב חוזקן של הרצועות בצד הפנימי של , הקרסול נדירים המקרים של נקע פנימי-מדיאלי והטראומה, לרב, תכלול גם שבר.

כאבים בקרסול אחורי

כאבים בקרסול האחורי או “כאבים בקרסול מאחורה” מעידים לרב על דלקת בגיד אכילס. במרבית המקרים הכאבים יסתמנו בצורה הדרגתית. אם הכאבים החלו בפתאומיות הדבר יכול להעיד על קרע חלקי או מלא בגיד אכילס. מלבד דלקת בגיד אכילס הכאבים יכולים להעיד על קרע בשריר הגסטרוקנמיוס, קרע בשריר הפלנטריס, מחלות דלקתיות של המפרק, מחלת סבר (דלקת של לוחית הצמיחה בעקב, אפייני לילדים ובעיקר מתבגרים פעילים).

כאבים בקרסול חיצוני (לטלרלי)

כאבים חריפים בצד החיצוני – לטראלי של הקרסול ינבעו לרב מנקע בקרסול. כאשר מדובר בכאב שנבנה באופן הדרגתי המקור הינו, לרב, דלקות או פתולוגיות של גידי השרירים הפרונאליים. גידים אלו עוברים מאחורי הפטישון החיצוני-לטראלי ובד”כ נובעות הדלקות מגרוי יתר על רק ריצה במדרונות, כמו כן, קריסה של הרגל פנימה (פרונציית יתר) תפעיל חיכוך על הגידים החיצוניים ועלולה לגרו לדלקת בגידים הפרונאליים.

כאבים בקרסול לאחר מאמץ וכאבים בכף הרגל במאמץ

ישנן מספר סיבות לכאבים בקרסול לאחר מאמץ. האבחנה נעשית על פי מיקום הכאב, עיתוי הכאב וההיסטוריה הרפואית.
כאב חריף בחלק החיצוני של הקרסול לאחר ריצה וסיפור של “סיבוב” הקרסול” פנימה יעיד, לרב, על נקע בקרסול.
כאב המפריע בתחילת הריצה בחלקו האחורי של הקרסול יעיד לרב על דלקת בגיד אכילס
כאב מעל הקרסול או בעצמות המסרק המונע מלרוץ ייגרם לעיתים על ידי שבר מאמץ
כאב בהליכה יכול להעיד (מעבר לדברים שהוזכרו לעיל) על ארתריטיס, “שחיקת סחוס” ודלקת במפרק הקרסול או OCD – אוסטיאוכונדריטיס דיסיקנס. הנתקות של חתיכת סחוס במפרק הקרסול.
כאבים תחת כריות כף הרגל בהליכה יכולים להעיד על מטטרסלגיה.

כאבים בקרסול במנוחה וכאבים בכף הרגל במנוחה או לאחר מנוחה

הסיבה האפיינית ביותר לכאבי כף רגל לאחר מנוחה הינה “דורבן”, פלנטר פצאיטיס, דלקת של הפסיה – רקמת החיבור המחברת בין החלק הקדמי של עצם העקב לבסיס המהונות. הסיבה לכך שהכאבים לאחר המנוחה היא כי רקמה זו מתכווצת במנוחה וכאשר מתחילים לדרוך לאחר השינה הדבר מוביל למתיחה וכאבים.
גם דלקת בגיד אכילס יכולה לכאוב לאחר השינה. גם במקרה זה רקמת החיבור בגיד מתקררת ומתכווצת ותחילת ההליכה לאחר השינה ( בטרם הגיד התחמם, התגמש והתארך) כואבת.

 

שאלות ותשובות

 כאבים בקרסול ובכף הרגל יכולים לסמן דברים שונים – החל מנזקים שנגרמו עקב טראומה – נקעים או שברים וכלה בפגיעות סחוסיות, דלקות בגיד או במפרק, דורבן ועוד.

כדי להבין ולדעת מדוע חשים בכאבים בקרסול ובכף הרגל יש לענות על כמה שאלות. יש להבין האם מדובר בכאבים במפרק הקרסול או כאבים בכף הרגל – כאשר הכאבים במפרק הקרסול יש להבין כיצד התרחשו, מה קרה? מה מנגנון הפגיעה עם היתה כזו? מה מיקומם?  . מיקום הכאב  ועיתוי הכאב. ההיסטוריה הרפואית ובדיקה פיזית המגובה בבדיקת הדמיה כלשהי. צודקים – כבר הבנתם, הקרסול וכף הרגל הינם מערכת מורכבת ומומלץ מאד לגשת לרופא לבדיקה מעמיקה ומקיפה. 

 

למיקום הכאב עצמו יש חשיבות באבחנה:

כאבים בתוך מפרק הקרסול עצמו יכולים לכוון למחשבה של אוסטיאורארתריטיס – שחיקה של מפרק הקרסול או נזק סחוסי בעצם הטאלוס – אוסטיאוכונדיריטיס דיסיקנס (osteochondritis dissecans) , כמו כן יכולים כאבים אלו לכוון למחשבה על נקע גבוה, נקע שגרם לקרע ופתיחה של הסינדסמוזיס (Syndesmosis ) - הרצועות הגבוהות המחברות בין עצם השוקה (Tibia) לעצם השוקית (Fibula) ולפתיחה בין עצמות אלו אשר תעמיס ועלולה להביא לשחיקה של מפרק הקרסול 

כאבים בצד החיצוני של מפרק הקרסול באיזור הפטישון החיצוני (Lateral Malleolus ) יכולים לכוון למחשבה על נקע, קרע רצועות, שבר בפטישון, דלקת או עומס על גידי השרירים הפרונאליים העוברים תחת הפטישון.

כאבים באיזור הפנימי של מפרק הקרסול באיזור הפטישון הפנימי (Medial Malleolus ) מכוונים, בין השאר למחשבה על נקע, שבר, פגיעה ברצועת הדלטואיד.

כאבים באחורי מפרק הקרסול יכולים להיגרם בשל דלקת בגיד אכילס, שבר בפטישון האחורי (Posterior Malleolus ) , קרע בגיד אכילס, קרע בשרירים ועוד.

כאבים בכף הרגל מחולקים אף הם לכאבים באיזור כף הרגל האחורית (Hindfoot), כאבים במרכז כף הרגל ( Midfoot) וכאבים בקדמת כף הרגל (Forefoot) 

כאבים בכף הרגל האחורית (Hindfoot ) – שבר בעצם העקב (Calcaneus ) ובעצם במעליה (Talus) , דלקת של הפציה הפלנטרית (Plantar Fasciitis ) המכונה גם דורבן , דלקת בגיד אכילס, כאבים בסינוס טארסי (Tarsus Sinus Syndrome) , פגיעה בכרית השומן של העקב ועוד.

כאבים בכף הרגל המרכזית (Midfoot) – מדובר באיזור רגיש ולא מוכר כל כך לקהל הרחב. כאבים באיזור זה יכולים לנבוע מבעיה בעצם הנאביקולר הנמצאת בחלק הפנימי של מרכז כף הרגל, דלקת בגיד הפרונאוס לונגוס, שחיקה של הסחוסים ולעיתים שבר בעייתי במרכז כף הרגל אשר קשה לראות אותו ויש נטיה לפספס אותו בבדיקות שאינן בדיקות מומחה – שבר ליספרנק (Lisfranc fracture ) 

כאבים בקרסול ובכף הרגל לעיתים נותנים ביטוי בכאב בקדמת הרגל. הכאבים הנפוצים בקדמת כף הרגל הינה כאבים תחת כריות כף הרגל, אלו למעשה כאבים תחת ראשו עצמות המסרק המכונות עצמות המטטרסל – לכן כאבים אלו מכונים ממטרסלגיה (הרכבה של המילים מטטרסל והמילה אלגיה – כאב) , מעניין לציין כי כאבים אלו נובעים כמעט תמיד מבעיה במרכז הגוף – אגן חלש, כאבי גב, קשיי הליכה יגרמו להליכה כפופה, העברת המשקל קדימה והעמסה של עצמות המסרק. כאבים נוספים הינה כאבים בבסיס האצבע הראשונה – הלוקס ולגוס (Hallux Valgus ) או הלוקס ריגידוס (Hallux Rigidus ) , גם כאבים אלו נובעים לרב מבעיה במרכז הגוף והעברת עומסים ממפרק הירך והאגן. סיבה נוספת לכאבים בקידמת כף הרגל הינה נוירומה על שם מורטון (Morton’s Neuroma ) – כאבים הנובעים מצביטה של עצב, לרב בין עצמות מסרק מספר 3 ומספר 4. 

 

ישנן סיבות נוספות  לכאבים בקרסול ובכף הרגל והגורמים הינם רבים החל מבעיות ופתולוגיות אורטופדיות בליבת הגוף וכלה בסיבה פשוטה ונפוצה כמו החלפת נעל ושימוש בנעל שאינה מתאימה למשתמש. לכן, חשוב לבצע בירור מעמיק, בדיקות נכונות ולדייק בטיפולים. 

 

מאמרים נוספים באותו נושא:

שאלון הערכה מקוון

קבל/י עכשיו באתר תשובה מיידית אודות מידת ההתאמה של טיפול אפוסתרפיה לכאב ממנו את/ה סובל/ת

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

פגיעות קרסול
למפרק הקרסול יש נטייה להיפגע יותר כאשר מדובר בפציעות ספורט. אם אתם סובלים מפגיעות בקרסול, כדאי שתדעו כיצד לטפל בפגיעה באופן מיידי וגם על טיפול לחיזוק הקרסול למנית נקעים עתידיים.
לקריאת המאמר
שברים בקרסול
שברי קרסול פוגעים לרוב בספורטאים ובאוכלוסיה המבוגרת, אך לא רק. אם החלמתם משברים בקרסול ואתם מעוניינים בשיקום איכותי ויעיל - לחצו לקריאה.
לקריאת המאמר
נקעים חוזרים בקרסול
תופעה נפוצה מאוד היא נקעים חוזרים, בהם יש לטפל באופן מיידי על מנת לצמצם את הנזק העתידי. במאמר זה נדבר על התסמינים, דרכי טיפול בנקעים חוזרים ועוד.
לקריאת המאמר
לייעוץ רפואי מהצוות המקצועי ניתן לשלוח פניה אונליין

מפת אתרתנאי שימוש ומדיניותהבהרה משפטיתכאבי ברכיים - המדריך המלאכאבי גב - מאמריםהסדרי נגישות