שיקום לאחר ניתוח החלפת מפרק ברך שיעמיד אתכם על הרגליים

שיקום לאחר החלפת מפרק הברך או החלפת מפרק הירך הינו חלק חשוב ובלתי נפרד מהצלחת הניתוח ויש להתייחס אליו ברצינות רבה. מרבית ניתוחי החלפת המפרק הינם ניתוחים אלקטיביים. ניתוחים הנעשים באופן מתוכנן מראש, ברובם המכריע בשל אוסטיאוארתריטיס – “שחיקת סחוסים”.  המושג “שחיקת סחוסים” (אוסטיאוארתריטיס) אינו משקף במלואו את מצב המפרק לפני החלפת הברך או הירך.
כדי להבין זאת, חשוב להסביר כי למפרק שני מרכיבים:

  • המרכיב הסטטי
    הכולל את העצם, הסחוס והרצועות סביב המפרק
  • המרכיב הדינאמי
    מרכיב הכולל את הריקמה השרירית העוטפת את המפרק ואת העצבים המפעילים אותה.

כאשר מגיעים להחלפת מפרק הדבר קורה לאחר שנים של תהליך דגנרטיבי. תהליך של שחיקה והתדרדרות במפרק. בתהליך זה אכן קיימים שחיקה של הסחוס ושל העצם המפרקית. אך מעבר לכך,
קיימת התדרדרות במצב השרירים סביב המפרק, מסת השריר מתדלדלת וכח השריר יורד. דבר הפוגע בתבניות הפעולה של השרירים ובמקום לעבוד בצורה מתואמת וקואורדינטיבית סביב המפרק,
השרירים מתכווצים בכח ובחוסר תיאום וגורמים ל:

  • כאב
  • לחץ גבר במפרק
  • הגבלה בטווחי התנועה
  • ירידה תפקודית

כאשר המנתח מבצע את החלפת המפרק הוא מסיר את הסחוס השחוק ואת העצם הפגועה. המנתח יחליף אותה במשטחים חדשים וחלקים המתאימים אחד לשני ומאפשרים תנועה מלאה.
אם זאת, פעולה זו, נתנה מענה ו”תיקון” למרכיבים הסטטיים של המפרק בלבד. לאחר שתוקן מרכיב זה. עדיין יש לתקן את המרכיב הדינאמי של המפרק, התבניות השריריות והעבודה השרירית הלקויה.

 

שיקום לאחר החלפת מפרק

 

מדוע חשוב להאיץ את השיקום לאחר החלפת המפרק ולהוריד את הכאב לאחר הניתוח

כדי להבין את תרומתו וחשיבותו של השיקום לאחר ניתוח החלפת המפרק יש צורך להבין כי בשבועות לאחר הניתוח, הגוף, באופן טבעי, “בורח”, בצורה לא מודעת, מהצד המנותח ומעדיף להעמיס את הצד שלא נותח.
אם לא נתקן תבנית תנועתית זו עלול הדבר להביא לסיגול תבניות לא סימטריות עם דלדול שרירי בצד המנותח והעברת עומסים שעלולה לגרום לכאבים ושחיקה מואצת בצד הלא מנותח. ככל שהשיקום לאחר הניתוח יתבצע בצורה טובה, יעילה ומהירה יותר וככל שהכאב ישתפר כך נשמור על מסת השריר תקינה, נחזק את השרירים המייצבים את המפרק, נחזור לתבניות תנועה בריאות ולתפקוד מיטבי

על מנת להאיץ את השיקום, לשקם את השרירים ולהביא לירידה בכאב ישנו צורך בהחזרת תבנית תנועתית סימטרית ובתרגול רפטטיבי, תרגול חזרתי רב פעמי של תבניות התנועה והשרירים השולטים במפרק בסביבתינו הטבעית ואגב פעולותינו היומיומיות ( שיקום פונקציונאלי). הבעיה היא שכיום אין כמעט בנמצא כלים טיפוליים המאפשרים לעשות זאת.

שיקום לאחר החלפת מפרק ברך. כל מה שחשוב לדעת.

לבטח קיבלתם הסבר מפורט מהרופא המנתח על השלבים הנכונים המובילים לשיקום מהיר ויעיל לאחר החלפת מפרק הברך. שיקום הברך וחזרה לתפקוד תלויה מרגע זה בעיקר בכם.

  • עליכם לבצע תרגול עצמי וקבוע
  • עליכם חלה האחריות אישית לתהליך השיקום.

במקרים בהם אינכם מטופלים באמצעות אפוסתרפיה, הרי שהטיפול הראשוני המוכר הינו טיפול בפיזיותרפיה. מטרת הפיזיותרפיסט הינה לעזור למנותח/ת לחזור מהר ככל הניתן למצבי הליכה ותנועה. הסיבה העיקרית לכך נעוצה בצורך בהאצת ההחלמה והימנעות מסיבוכים הקשורים בניתוח. לכן, לבטח המליצו לכם על פיזיותרפיה אינטנסיבית של ממש בשלב הראשוני לאחר ניתוח החלפת מפרק הברך. הפיזיותרפיסטים יתרגלו אתכם יישור וכיפוף הברך, יתרגלו אתכם תרגילי חיזוק למערכות השרירים התומכות בברך, ילמדו אתכם כיצד ללמד את הגוף לנוע מחדש, כיצד לקום, לנוע, לרדת או לעלות מדרגה או מכשול.

ככלל, הפרוטוקול שניתן לכם ביציאה מניתוח החלפת מפרק הברך מכיל בתוכו הוראות חשובות שעליכם להכיר ולבצע על מנת שהליך השיקום שלכם יהיה מיטבי. לרוב, מתבקשים בין 3-5 טיפולי פיזיותרפיה בשבוע למשך כמה חודשים. נכון, מדובר בתקופת זמן, שינוי אורח חיים והשקעה לא קטנה מצדכם, אך חשיבות השיקום הינה קריטית עבורכם ועבור הצלחת הניתוח. הזנחה או אי השקעה מצדכם בהליך השיקום עשויה להוביל להתדרדרות ביכולת התנועה ולסיבוכים נוספים. על כן, חשוב מאד שתאמצו לעצמכם את הליך השיקום באופן קבוע וללא תנאי. בתום כמה חודשים ובתנאי שאכן מצבכם הוטב, יסתיים שלב השיקום באמצעות טיפול פיזיותרפיה. לרוב ההחלטה קשורה בהיותכם עצמאיים ובעובדה שהגעתם  ליעדי השיקום שהצבתם לעצמכם. לתשומת ליבכם, מכיוון שאין אנו נהיים צעירים יותר עם השנים, מומלץ מאד לגשת לאבחון נוסף אצל פיזיותרפיסט מוסמך אחת לשנה. להיבדק, לראות באם הנכם זקוקים לשיקום נוסף, אם מערכות השרירים מתפקדות במלואן או שמא עליכם לחזור ולתרגל, לחזק ולעבות את השיקום שעברתם באמצעים נוספים.

לאחר החלפת מפרק התרגול שעושה את ההבדל עבור מנותחים רבים.

טיפול אפוסתרפיה לאחר החלפת מפרק ברך משמש רבים כקו טיפולי ראשי או כקו טיפולי נוסף אשר מוביל להליך שיקום מהיר יותר. העובדה שמערכת אפוסתרפיה מותאמת בדיוק לטיפול בנושא זה, ומכוונת אישית לכל מנותח ומנותחת ע”פ פרוטוקול הרופא המנתח, מעניקה זכות ויכולת נדירה למנותחים לתרגול קל יותר, נוח יותר ונגיש מאד לכל אחד ואחת מהן. שימוש בנעלי אפוסתרפיה לפי הנחיית הפיזיותרפיסט מקל על מערך השיקום ומאפשר לכל אדם אשר עבר ניתוח החלפת מפרק ברך לקצר את הליך השיקום ובמקביל מעניק אפשרות להמשך שיקום קבוע בנוחות הבית מבלי לגרוע מזמנם או מהרגלי חייהם של מנותחי מפרק הברך.

ניתוח מעולה – דורש שיקום מעולה: פתרון שהוכח מחקרית בתרומתו לשיקום המפרק לאחר הניתוח

אפוסתרפיה הינה כיום הטיפול הטוב והאפקטיבי ביותר לאחר החלפת המפרק. המערכת הביומכנית באמצעותה מבוצע הטיפול מאפשרת להוריד עומס וכאב בצד המנותח בד בבד עם הגברת השימוש בו  והחזרה לסימטריה, כל זאת תוך כדי תרגול רפטטיבי המאפשר מאות אלפי אימונים קטנים ולא מורגשים של השרירים המייצבים את המפרק וזאת ללא צורך להקדיש זמן מיוחד, אגב שגרת המחיה בבית .

במחקר שבוצע בטכניון, אשר בדק את האפקטיביות של אפוסתרפיה לאחר החלפת המפרק, נבדקו אנשים שעברו החלפת מפרק וטופלו באפוסתרפיה או ב”נעל” מסוג פלסבו – כזו הדומה למערכת הביומכנית של אפוסתרפיה אך נטולת אפקט. תוצאות המחקר שפורסמו בעיתון ה-  JOURNAL OF ARTHROPLASTY, העיתון החשוב ביותר בתחום החלפת המפרק, הראו כי הטיפול באפוסתרפיה הביא לירידה של 80% בכאב לאחר החלפת המפרק והאיצו את השיקום בצורה ניכרת.

 

גרף אומדן הכאב

גרף מתוך המחקר המציג שיפור ברמת הכאב של הקבוצה שטופלה באפוס לעומת קבוצת הביקורת, כעבור שנה מניתוח ברך או ירך. מקור: Debbi EM et al, A Biomechanical Foot-Worn Device Improves Total Knee Arthroplasty Outcomes. J Arthroplasty. 2019

 

גרף תפקוד מחקר אפוס

גרף מתוך המחקר המציג שיפור ברמת התפקוד של הקבוצה שטופלה באפוס לעומת קבוצת הביקורת, כעבור שנה מניתוח החלפת מפרק ברך או ירך. מקור: Debbi EM et al, A Biomechanical Foot-Worn Device Improves Total Knee Arthroplasty Outcomes. J Arthroplasty. 2019

 

מהי תכנית השיקום לאחר החלפת מפרק וכיצד היא מתבצעת?

תכנית השיקום מותאמת באופן אישי לכל מטופל ומטופלת. תכנית שיקום מלאה להחלמה מניתוח החלפת ברך או ירך תכלול הנחיות מדויקות לביצוע פעולות פשוטות בחיי היום יום, לאחר מכן יבדוק הפיזיותרפיסט את ההליכה, התנועה של המפרק ויתאים עבורכם את מערכת אפוסתרפיה. מערכת זו הינה מערכת ביו-מכאנית המורכבת בנעליים חכמות. המערכת מכוונת את חלוקת העומסים בכל תנועה של הרגליים: במנוחה, בהליכה ובעמידה. בכך, מאפשרת המערכת חלוקת עומסים נכונה ומאוזנת בשתי הרגליים, משחררת את השרירים והמפרקים מכאב ומלמדת למעשה את הגוף לחזור לתפקוד בצורה יעילה, ללא מאמץ. מערכת אפוסתרפיה נמצאה במחקר כתורמת רבות לשיקום כל מערכות השריר והעצב התומכים במפרק הפגוע. זו גם הסיבה לכך שמטופלים רבים אשר השתמשו במערכת כהכנה לניתוח ולאחריו הראו באופן מובהק שיפור משמעותי בכל הקשור לפעולות המפרק, לירידה בכאב ולחזרה לתפקוד מלא בתקופת זמן קצרה יותר.

 

שיקום בנעלי אפוס

ליווי מלא לשיקום מיטבי

ככל שיחלפו הימים, הכאב ילך ויפחת, השליטה השרירית תשתפר, ההליכה והעלייה במדרגות יהפכו קל יותר. באפוסתרפיה, אנו נלווה אתכם בכל שלב בשיקום כדי לכוון ולהתאים את המערכת לשלב המתקדם בו תמצאו.
כיול זה של המערכת יעניק לכם עוד יכולות תנועה, יחזק את השרירים התומכים במפרק ויוביל אתכם לשיקום המיטבי. את בדיקות המעקב והכיול תעברו במרכזי הטיפול של אפוסתרפיה הפזורים ברחבי הארץ.

צפו בסיפורי הצלחה של מטופלים שהשתקמו לאחר ניתוח החלפת מפרק:

ניצחונו של ניב בוגין:
כדורסלן העבר ניב בוגין עבר ניתוח ברך וסבל מכאבים עזים.
מהם התאושש בעזרת טיפול אפוסתרפיה. צפו בסיפור ההצלחה שלו-

ניצחונה של תמי צרנוביצקי: החלפה של מפרק הירך והתמודדות לא פשוטה עם כאב כרוני גרמו לתמי להתחיל בטיפול אפוסתרפיה.
תמי מצאה מזור לכאב, השינה, ההליכה והתפקוד כולו השתפרו באופן משמעותי.

הניצחון של דב ברוש: אחרי שעבר החלפת מפרק ירך ימין. התחיל להציק לו גם מפרק ירך שמאל. לאחר כשבועיים של טיפול באפוס הרגיש שיפור ניכר והפחתה בכאב בזמן ההליכה.

 

 

שאלון הערכה מקוון

קבל/י עכשיו באתר תשובה מיידית אודות מידת ההתאמה של טיפול אפוסתרפיה לכאב ממנו את/ה סובל/ת

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

טיפול בכאבי ברכיים ללא ניתוח
כאבי הברכיים מעיקים עליכם כבר זמן רב? חשוב שהפתרון יהיה כזה שיחזיק לאורך זמן ואם אפשר, אפילו ישתפר עם הזמן.
לקריאת המאמר
כאבי ברכיים אחרי ריצה
מדוע ריצה מעוררת כאבי ברכיים? האם זה קורה לכולם? ישנם מספר גורמים לכאבי הברכיים מהם הוגרמים ואיך ניתן לטפל
לקריאת המאמר
כאב ברכיים בזמן הליכה
מרבית כאבי הברכיים נובעים מעבודה לא נכונה של השרירים המייצבים של המפרק ושל מערכת העצבים השולטת בהם.
לקריאת המאמר
כאב ברך קדמי
חשוב לברר מהו הגורם לכאב בברך הקידמית ולטפל בו בהקדם הכאב יהיה מורגש לרוב בעת כיפוף הברך בפעולות כגון עליה במדרגות או ישיבה ממושכת.
לקריאת המאמר
טיפול בכאבי ברכיים
כאשר מופיעים כאבי ברכיים, מומלץ לא להזניח אותם ולטפל בהקדם. מהן הסיבות להופעת כאבים בברכיים וכיצד ניתן לטפל בכאבים אלו?
לקריאת המאמר
נזק למיניסקוס
נזק למיניסקוס משפיע באופן מיידי על התפקוד היום-יומי וכדאי מאוד לטפל בו באופן מיידי. הטיפול המותאם אישית, שיסייע לכם לחזור לשגרה.
לקריאת המאמר
שיקום אחרי ארטרוסקופיה של הברך
אם אתם עומדים לפני תהליך ארטרוסקופיה או שאתם כבר אחרי, כדאי ללמוד ולהבין את תהליך השיקום הנדרש
לקריאת המאמר
ניתוח החלפת ברך
סובלים מבעיות ברכיים וצריכים להחליט לגבי ניתוח החלפת ברך?מתי נדרש ניתוח זה ומה כרוך בתהליך? לחצו וקראו על מהלך זה, ועל מה שקורה אחריו.
לקריאת המאמר
טיפול בבעיות ברכיים
מפרק הברך הוא אחד הגדולים והחשובים בגוף האדם, עם הזמן הוא נוטה להישחק מסיבות שונות, מה שגורם לכאבים ולתופעות נוספות.
לקריאת המאמר
לכו על זה
כיצד הליכה ספורטיבית משפיעה על הברכיים, איך נוצרים הכאבים, ומה אפשר לעשות כדי לשפר את המצב? ד"ר עמית מור, רופא וחוקר בתחום רפואת הספורט, ממפתחי שיטת אפוסתרפיה, מסביר
לקריאת המאמר
כאבים בפיקת הברך
אם אתם מרגישים כאב במפרק שבין פיקת הברך לעצם הירך, אתם כנראה סובלים מכאב פטלו-פמורלי. קראו כיצד אפוסתרפיה תסייע לכם לשפר כאב זה ולמנוע את חזרתו.
לקריאת המאמר
קרע ברצועה הצולבת
קרע ברצועה הצולבת הקדמית בברך נחשב לפציעת ספורט רצינית והוא עלול לקרות בכמה מצבים. הטיפול השמרני לאחר קרע ברצועה הצולבת חשוב ביותר
לקריאת המאמר
כאבים בברך בזמן השינה
אתם סובלים מכאבי ברכיים? סביר להניח שאתם מרגישים את הכאבים גם בזמן השינה. אז מה אפשר לעשות? הנה מספר טיפים להתמודדות עם הנושא
לקריאת המאמר
הדרך לשקם קרע ברצועה בברך
אחת מפציעות הספורט המוכרות ביותר היא קרע ברצועות הברך, והאם ניתן לחזור לשגרת אימונים לאחר פציעה כזו?
לקריאת המאמר
קרע ברצועות הברך
איך נוצר קרע ברצועות הברך, ולמי זה יכול לקרות? האם ניתן לחזור לפעילות מלאה לאחר טיפול בכך? על זאת ועוד במאמר זה.
לקריאת המאמר
דלקת ברכיים ואפוסתרפיה
כאב ברכיים הוא אחת הבעיות הרפואיות הנפוצות ביותר. ישנן סיבות רבות לכאבים בברכיים, כשאחת הבולטות שבהן היא דלקת בברכיים.
לקריאת המאמר
עודף משקל וכאבי ברכיים
כיצד קשורים כאבי ברכיים ועודף משקל ואיך הם משפיעים אחד על השני? מתברר, שיש דרכים קלות ופשוטות להקל על הכאבים גם ללא תרופות או ניתוח
לקריאת המאמר
פגיעה ברצועות הברך
אחת הבעיות שגורמות לכאבי ברכיים אצל אנשים רבים היא פגיעה ברצועות הבר, רצועה זו ממלאות תפקיד חשוב מאוד בייצוב הברך ובאופן התנועה שלה. מתיחה או קריעה של אחת הרצועות תגרום לכאבים ופגיעה ביציבות הגוף.
לקריאת המאמר
עכשיו זה ודאי. וירוס הקורונה פגע בסובלים מכאבי ברכיים וגב
השלכה של אותה סטגנציה שנכפתה עלינו פגעה במערכות שריר, מערכות עצב ובמפרקים
לקריאת המאמר
כאבי ברכיים בריצה
מדוע ריצה מעוררת כאבי ברכיים? האם זה קורה לכולם? ישנם מספר גורמים לכאבי הברכיים מהם הוגרמים ואיך ניתן לטפל
לקריאת המאמר
חובה לדעת: גמישות יתר – וכאבי ברכיים ומפרקים. הקשר הישיר – והטיפול האפקטיבי.
גמישות יתר הינה תופעה נפוצה ביותר, אשר ברובה אינה בעייתית, בעיקר בגילאים צעירים. בישראל ידוע על כ- 10% מהאנשים החיים תחת תסמונת גמישות יתר. הבעיה מתחילה בגילאים מבוגרים יותר, בהם גמישות היתר מתחילה לפגוע במפרקים.
לקריאת המאמר
ניתוח החלפת מפרק. החדשנות והשיקום המחזירים מנותחי החלפת מפרק לשגרה ולתפקוד.
אפוסתרפיה - פתרון שהוכח מחקרית בתרומתו לשיקום המפרק לאחר ניתוח החלפת מפרק ברך או ירך. ד"ר בנקוביץ' מתראיין בתכנית המומלצים.
לקריאת המאמר
הליך חדשני מבטיח לזרז את השיקום שלאחר ניתוח החלפת מפרק
אפוסתרפיה - פתרון שהוכח מחקרית בתרומתו לשיקום המפרק לאחר ניתוח החלפת מפרק ברך או ירך. פרופ' רונן דבי מתראיין ברשת 13.
לקריאת המאמר
לייעוץ רפואי מהצוות המקצועי ניתן לשלוח פניה אונליין

מפת אתרתנאי שימוש ומדיניותהבהרה משפטיתכאבי ברכיים - המדריך המלאכאבי גב - מאמריםהסדרי נגישות