5 עובדות מעניינות על כאב גב עליון וכיצד להתמודד איתו

כאב גב עליון נפוץ פחות מכאב גב תחתון

הסיבה הראשית לכך נובעת מהעובדה שאזור זה פשוט נושא פחות משקל ועומס בהשוואה לאזור הגב התחתון. הגב העליון הינו האזור שבין הצוואר לגב התחתון. במרכזו של אזור זה שניים עשר חוליות המוגדרות “טוראקליות” או חוליות בית החזה.
למרות העובדה שאזור זה אינו נושא בעומסים עדיין יש הסובלים מכאבי גב עליון. הסיבות העיקריות לכך נעוצות בעבודה שרירית שאינה מתואמת ויציבה לא נכונה. עיקר הכאב נובע מהתכווצות חזקה של השרירים בעקבות חוסר התיאום בעבודתם. כמעט כל מי שסובל מכאבי גב מכיר את האזורים הנוקשים והמכווצים. מעבר לכך, במקרים רבים המדובר הוא בכאב מיופציאלי, כאב הנובע מתנועות חזרתיות רבות הנובעות מעבודה מסוימת המחייבת תנועה או תנוחת עבודה שאינה טבעית לאורך זמן וברפיטיציה יום יומית. עומס שכזה, מוביל לכאבי גב עליון, ללחץ על המפרקים ולעבודה לא מתואמת של מערכת השרירים והמערכת העצבית. הכאבים השריריים הינם מרבית המקרים, בחלק קטן יותר מהמקרים מדובר מכאבים הנובעים מלחץ או צביטה של עצב, פריצת דיסק (או בלט דיסק) או שחיקה של מפרקים בין חולייתיים.
בדיקת פריצת דיסק לטיפול בכאבי גב

המקרים בהם כאב גב עליון דורש לפנות בדחיפות לרופא

מקרים אחרים של כאב גב עליון, נדירים יותר, קשורים במחלות וזיהומים באזור, כולל בחלקים הפנימיים של הגוף אשר הכאב מהם מוקרן אל הגב העליון. לרוב, במצבים אלה, סימפטומים נוספים מתלווים לכאב –  חום, צמרמורות, כאבי ראש ועוד. במצבים כאלו יש לפנות בדחיפות לרופא.

מודעות לגוף, שיפור היציבה ותרגול יום-יומי פשוט – יכולים לחולל שינוי משמעותי

במקרים רבים, ההתמודדות עם כאב גב עליון קשורה למודעות. מכיוון שמרבית כאבי הגב העליון נובעים בעיקר בעבודה שרירית שאינה מתואמת וביציבה לא נכונה, הרי שבפעולות פשוטות ויום יומיות ניתן בהחלט להקל על הכאב. ראשית, הליכה ותרגול יציבה מהווים דרך טיפול שהוכחה כטובה ביותר להתמודדות עם כאבי גב עליון. ישיבה נכונה למשל, בעבודה, מול מחשב ובבית עשויה להקל עד מאד על הבעיה. תחום חדש יחסית בעולם הינו הפעילות מול מסך הטלפון הסלולארי. הטיית הראש אל מסך הטלפון, בזווית בה רובינו מסתכלים אל המסך, אינה טבעית לאדם וגוררת איתה עבודה שרירית שאינה נכונה, לחץ על מערכת העצבים, כאבי צוואר וכאבי גב עליון.
חשוב גם לדעת שלעישון ישנה השפעה ישירה על הגב העליון. מחקרים מוכיחים קשר ישיר בין מעשנים לבין פגיעה בדיסקים בין החוליות.
אך אם המודעות, היציבה והתרגול לא הפסיקו את כאבי הגב העליון, חשוב שנטפל בו. טיפולי פיזיותרפיה יכולים להקל על הכאב, אם לא הסתייע ישנן תרופות ומשככי כאבים שניתן להשתמש בהן – באישור רופא. אם אלו לא עזרו ישנן  זריקות ייעודיות להקלה על כאב. לעיתים, אין ברירה וחשוב לפנות לטיפול התרופתי, אך חשוב לדעת כי טיפול זה נותן מענה לסימפטום ולא לבעיה.
בתחום הכירורגי – הניתוחי, נדירים המקרים בהם מבצעים ניתוח גב עליון.
טכנולוגיה נוספת לטיפול בגורם השרירי- עצבי ובכאב הינה טכנולוגיית אפוסתרפיה אשר מאפשרת חלוקה סימטרית של העומסים ותרגול של העצבים והשרירים וכתוצאה מכך מביאה לירידה בכאב ולשיפור ההליכה והיציבה.

כאבי גב בהריון ולאחר הלידה – גורמים וטיפול

אם פקדו אותך כאבי גב בשלב ההריון או לאחר הלידה, חשוב שתדעי שאת לא לבד. מדובר על תופעה נפוצה מאד ויש לכך סיבות רבות.
ראשית, תקופת ההריון מביאה איתה עלייה במשקל. לא מדובר בעלייה מתונה ולאורך שנים, העלייה במשקל מתבצעת במסגרת כמה חודשים  וגורמת לעומס גדול הן על הגב התחתון והן על האגן. האיזון בין מערכות השריר, המערכות העצביות והמפרקים מופר. היציבה שלך משתנה. חלוקת העומסים משתנה. למעשה הגוף שלך מנסה להתמודד עם מסה שהתווספה באופן פתאומי. לכן, תופעת כאב המופיעה בשלבים אלה באזור הגב, הברכיים, האגן – טבעית.
סיבה נוספת ומוכרת לכאבים בתקופות אלה קשורה בשינוי מרכז הכובד של גופך. לפני ההריון מרכז הכובד שלך היה ממורכז, אך בתקופת ההריון מרכז הכובד שלך נע קדימה. הקשתת המותן גדלה (לורדוזיס) ומכאן הכאב הנובע ממערכות השריר והעצב התומכות בגבך.
גם להתפתחות הרחם השפעה על תופעות כאבי הגב והמפרקים. התפתחות והתרחבות זו גורמת ללחץ על כלי הדם והעצבים באזור האגן והגב. לעיתים הקרנת הכאב כה חזקה עד שנדמה שהכאב מגיע מחוליות הגב או עצמות האגן.
בזמן ההיריון, שרירי הבטן הקדמיים שלך נמתחים ולעיתים אף נפרדים. תופעה זו מחלישה את היציבות. החלשות היציבה מובילה לעבודה לא מתואמת של מערכות שריר התומכות במפרקים ולכיווץ שלהן – ומכאן יכול להופיע כאב.

הורמון רילקסין וכיצד הוא יכול להקל על כאב הגב בשלבי ההיריון

הורמון זה גורם להגמשת הרצועות כחלק בלתי נפרד מהכנת האגן שלך לגדילת הרחם בתוכו ולמעבר עתידי של תינוקך בתעלת הלידה. פעולה זו של הורמון ה”רלקסין” מובילה לחוסר יציבות של האגן  ומפרקיו וגם של הגב ומפרקיו.

  • איך תמנעי מכאבי גב בתקופת הלידה?
  • איך תשמרי על מערכת המפרקית בגופך?

ישנם טיפולים ותרגולים בטוחים לנשים בהריון. אלה מחזקים את מערכות השריר התומכות במפרקים.

  • הימנעי עד כמה שאפשר מהליכה על עקבים בזמן ההיריון.
  • קצרי תקופות ישיבה ארוכות בעבודה, מול המחשב.
  • שני זוויות ישיבה
  • צאי להליכות מדי פעם
  • הימנעי משימוש לא נכון בטלפון הסלולארי לא רק בשל הקרינה אלא בשל זווית המבט אליו.
    תנוחה קבועה זו עשויה להוביל לכאבי צוואר וגב עליון.
  • ולסיום, שני את תנוחת השינה לתנוחה צידית.
    ודאי שהלחץ על המפרקים הינו מינורי ככל הניתן, עברי מצד לצד בלילה

והעיקר? תהני מהתקופה, מהחוויה ומההורות.

אולי יעניין אתכם גם: תרגילים לישיבה נכונה | כאבי גב תחתון לא ספציפים

שאלון הערכה מקוון

קבל/י עכשיו באתר תשובה מיידית אודות מידת ההתאמה של טיפול אפוסתרפיה לכאב ממנו את/ה סובל/ת

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

טיפול רפואי בכאבי גב
אנשים שסבלו או סובלים מכאבי גב, מכירים את המסע הארוך והמייגע בחיפוש אחר פתרון אשר יאפשר להם לתפקד באופן נורמטיבי ובכן לחזור לאיכות חיים שהייתה להם
לקריאת המאמר
כאבי גב תחתון לא ספציפיים
כאבי גב תחתון לא ספציפיים נובעים לרוב משינויים בהפעלת השרירים סביב עמוד השדרה, כאבים אלו מתבטאים לרוב בהרגשת התכווצות שרירים.
לקריאת המאמר
טיפול בכאבי גב
כאבי גב הם כבר מזמן לא רק מחלה, אלה תופעה מוכרת הפוגעת בגילאים שונים ובעיקר בגילאים מעל גיל – 40. כמעט 90% מכאבי הגב נקראים כאב גב לא ספציפי
לקריאת המאמר
טיפים ותרגילים לישיבה נכונה מול מחשב
ישיבה ועבודה ממושכות מול מחשב עלולות לגרום לכאבים ואף לנזק.הנה מספר אפשרויות שתוכלו ליישם באופן מיידי על מנת לשפר את הישיבה מול המחשב
לקריאת המאמר
לייעוץ רפואי מהצוות המקצועי ניתן לשלוח פניה אונליין

מפת אתרתנאי שימוש ומדיניותהבהרה משפטיתכאבי ברכיים - המדריך המלאכאבי גב - מאמריםהסדרי נגישות