כאבי גב בצד שמאל

שמונה מתוך כל עשרה אנשים יסבלו מכאבי גב בצד שמאל או ימין. במרבית המקרים הכאב יהיה בחלק התחתון של הגב. לרוב, תחושת הכאב תורגש באזור האחורי שבין קו הצלעות ועד לקו העכוז. ישנם מצבים בהם הקרנת הכאב מגיעה גם לעכוז ולאזור הירך והאגן. מהם הגורמים לכאב? האם יש לנתח? מה ניתן לעשות ואיך מטפלים בבעיה השכיחה ביותר בקרב נשים וגברים מעל גיל 50.

הסימפטומים של כאב גב בצד שמאל

כאבי גב בצד שמאל שונים בין אדם לאדם. עבור חלק מהם מדובר בכאבי גב כרוניים, יש המדווחים על כאבי גב בשכיבה, יש המספרים על כאבי גב ובטן במקביל, יש החשים בכאבי גב אחרי השינה, על כאבי גב בבוקר. לכל אחד מהסיפטומים ישנה סיבה הקשורה לגורמים לכאב, לגיל, למשקל הגוף, לכושר הגופני של האדם ולעוד מספר רב של גורמים העומדים מאחורי ההבדל שבין האחד לשני.

תסמיני הכאב בצד שמאל של הגב יכולים להתבטא בתחושת שריפה, דקירה או כאב. הם יכולים להיות חדים מאד וחזקים בעוצמתם או עמומים. תסמיני הכאב יכולים להופיע באופן פתאומי או להתפתח בהדרגה. במצבים מסויימים יכולה להופיע נפיחות קלה באזור.

 

כאבי גב בצד שמאל

 

הגורמים לכאב גב תחתון בצד הימני והשמאלי

  • כאבי גב משמעותיים המוגדרים ככאבי גב כרוניים, עשויים להיות כתוצאה של תאונה או פגיעה. במצבים אלה הפגיעה לרוב תהיה ברקמות התומכות את עמוד השדרה. בין הרקמות התומכות ישנם גידים, שרירים, רצועות מפרקים וסחוסים. פגיעה בכל אחת מהן עלולה להוביל עם השנים לתופעה של כאבי גב בצד שמאל או בצד ימין.
  • ישנם מצבים בהם הגורם לכאב ברור יותר, אחד מהגורמים יכול בהחלט להיות בלט דיסק או פריצת דיסק בגב. מצב זה במרבית המקרים יתבטא בכאב קל יותר בגב ובכאב משמעותי יותר לאורך הרגל. הסיבה לכך נעוצה בהקרנת הכאב לכיוון מטה.
  • פצטטיס (Facetitis) –  כאב הנובע משחיקה של מפרקי הפאצט – לרב מדובר בכאב חד כסכין המתרחש בתנועות רוטציה
  • כאב\דלקת במפרקי הסקרו-איליאק (Sacro-Iliac Joint Pain ) – נקרא לפעמים סקרואילאיטיס. זוהי אחת הסיבות השכיחות ביותר לכאב “גב” – מדובר בכאב חד שהינו לרב חד כסכין, מתרחש במפגש הגב עם האגן , בין החוליות התחתונות של עמוד השדרה המכונות סאקרום (Sacrum) או עצם העצה , לבין העצמות הגדולות של האגן המכונות – Ilium . תנועות סיבוביות כגון שינוי תנוחה במיטה, כאב בקימה משכיבה לעמידה או לישיבה גורמות ללחץ על המפרק המגורה ולתחושה, לרב , של כאב חד ומפלח, היכול להקרין גם לעכוז ואף לאחורי הירך ולדמות פריצת דיסק.
  • סיבה נוספת לכאבי גב תחתון שכיחה יותר בקרב קבוצות הגיל המבוגרות יותר. היצרות תעלת השדרה בגלאים מתקדמים יוצרת לחץ על מערכות העצבים ומובילה לתחושות כאב בגב התחתון ולהקרנת הכאב לאזור הירך והרגל.

גורמי הסיכון העיקריים המובילים לכאבי הגב בצד שמאל וימין

אם מדובר בכאבי גב קלים או כאבי גב כרוניים, אם מדובר בכאבי גב בשכיבה, בעמידה, בהליכה, כאבי גב בשינה, גם במקרים בהם מדובר בכאבי גב אחרי תאונה. להלן רשימת הגורמי הסיכון העקריים העומדים מאחורי מרבית הסובלים מכאבי גב. 

  • פעילות גופנית לקויה. חוסר בפעילות גופנית או פעילות גופנית שאינה נכונה ואינה מותאמת אישית עלולה להוביל עם השנים לכאבי גב.
  • תאונה או פגיעה. פציעה בגיל צעיר כמו בכל גיל עשוייה להיות הגורם שהוביל לשינוי מבני ופגיעה ברקמות התומכות את עמוד השדרה.
  • ישיבה ממושכת. מצב זה בהחלט עלול עם השנים להוביל לניוון מערכות השריר התומכות בעמוד השדרה, ללחץ על חוליות עמוד השדרה ולהתפתחות כאב.
  • עודף משקל. למשקל יש השפעה מכריעה על כל החוליות והשרירים בגופנו. הליך השמנה או עלייה במשקל יוסיפו לחץ על המפרקים, שחיקה וכאב.
  • הריון. שלב ההריון מוסיף שמחה לחיים אך עם זאת יש לזכור שתוספת המשקל הפתאומית וזווית ההטיה של הגוף מובילים לעומס ולחץ על חוליות עמוד השדרה. לעיתים הלחץ המשמעותי עלול לגרום לשחיקה מואצת של כלל המערכות התומכות בחוליות.
  • גיל. לגיל השפעה משמעותית על תופעות כאבי הגב בכלל ועל כאבי הגב בצד השמאלי, בצד הימני ובאזור הגב התחתון בכלל. כלל המערכות: שלד ושריר, אינן צעירות, השחיקה ניכרת בהן ולפיכך התמיכה וההגנה שהם מעניקות לחוליות הגב הולכת ופוחתת עם השנים.
  • עישון ואלכוהול. השפעת כל אחד מאלה ושניהם יחד ניכרת על כלל מערכות הגוף, על זרימת הדם ועוד.
  • יציבה. במקרים בהם מסיבה זו או אחרת היציבה לקויה, עם השנים השינוי המבני יצור לחץ על המפרקים ועיוות בחלוקת המשקלים. תופעות של שחיקה מוגברת שכיחות במצבים אלה.
  • חוסר שינה. לשינה ישנה השפעה משמעותית על בריאותנו בכלל ועל תפקוד מערכות השלד שריר בפרט. 
  • לחץ נפשי – מצבי לחץ בעבודה, במשפחה או בנסיבות אחרות מחמירים כאבי גב ומעוררים אותם. גורם זה הינו נפוץ ביותר באורח החיים המודרני ויש להתייחס ולטפל במידה והדבר קיים.
  • זיהום בכליות (pyelonephritis) מדובר בתופעה חריפה של עליית זיהום מדרכי השתן לכליות – כאב כזה הינו כאב חדש וחריף , מתרחש באיזור תחילת כלוב הצלעות והגב, מלווה לרב בחום וצמרמורות, במקרים רבים זהו הינו המשך לדלקת בדרכי השתן. יש להתייחס למצב זה באופן מיידי ולפנות לטיפול פואי

במקרים של כאבי גב בצד השמאלי האם לפנות מיידית לרופא?

אין להכנס לבהלה במקרים בהם תופיע כאב גב בכלל או כאב בצד השמאלי של הגב. עליכם לבחון את עצמכם, את רמת הכאב, את יכולתכם לתפקד. האם כאבי הגב כרוניים? קשים ובלתי פוסקים? האם אתם מרגישים בכאבי הגב בהליכה? האם כאבי הגב בשכיבה? האם כאבי הגב מורגשים גם בבטן? האם חלילה כאבי הגב אחרי תאונה? כאבי הגב מופיעים בבוקר? נסו להגדיר לעצמכם בדיוק מה ומתי אתם מרגישים על מנת שתוכלו להציג בפני הרופא את כל הנתונים.

מתי חשוב שתגשו לרופא?

אם הכאב נובע מהסיבות הבאות מומלץ מאד לגשת מהיבדק ולקבל תשובות מרופא מומחה.

  • כאבי הגב נובעים מתאונה או פציעה.
  • כאבי הגב משפיעים גם על הסוגרים שלכם – בריחת שתן\צואה או חולשה שהופיעה ברגל כמו צניחת כף רגל
  • כאבי הגב גורמים לירידה משמעותית באיכות השינה שלכם.
  • כאבי הגב מקרינים לרגל או לרגליים.
  • כאבי הגב שלכם נמשכים כמה שבועות ברציפות (חודש ומעלה).
  • סיפור של ירידה לא מוסברת במשקל או הזעות לילה
  • כאבים המלווים בחום

 

אולי יעניין אתכם גם: כאבי גב בצד ימין | פריצת דיסק, מהם התסמינים

שאלון הערכה מקוון

קבל/י עכשיו באתר תשובה מיידית אודות מידת ההתאמה של טיפול אפוסתרפיה לכאב ממנו את/ה סובל/ת

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

כאבי גב תחתון - המדריך המלא
זהו המדריך המלא לכל הקשור לכאבי גב תחתון. קראו על הגורמים לכאבי גב תחתון, האנטומיה באזור הגב התחתון, זיהוי סימפטומים וכמובן טיפולים אופציונליים.
לקריאת המאמר
פריצת דיסק, התסמינים והטיפול
קראו אודות תפקוד הגב והדיסקים, כיצד ניתן לטפל בבעיות הקשורות בדיסק ולנסות למנוע את הישנותן ועד כמה חשובה השליטה השרירית לטיפול במקרים אלו ובמניעתם
לקריאת המאמר
כאבי גב חזקים
כאבי גב, קלים או חזקים, נובעים מסיבות מגוונות, ולכן גם הטיפולים הקיימים באים לתת מענה לסימפטומים השונים. קראו על סוגי הכאבים ועל הטיפולים.
לקריאת המאמר
לייעוץ רפואי מהצוות המקצועי ניתן לשלוח פניה אונליין

מפת אתרתנאי שימוש ומדיניותהבהרה משפטיתכאבי ברכיים - המדריך המלאכאבי גב - מאמריםהסדרי נגישות