שינוי במומנטים במישור הסגיטלי באוסטיאוארטריטיס של הברך

שינויים בקינטיקת הברך במישור הסגיטלי בעקבות טיפול ביומכני באנשים עם אוסטיאוארטריטיס של הברך

 

דר’ איתן דבי1, אלון וולף1, יוליה גוריישב1, דר’ נמרוד רוזן2, דר’ אמיר חיים1,3

 

  • המעבדה לביורובוטיקה וביומכניקה, הפקולטה להנדסה מכאנית, הטכניון – מכון טכנולוגי לישראל, חיפה, ישראל
  • המחלקה האורתופדית, מרכז רפואי העמק, עפולה, ישראל
  • המחלקה האורתופדית, מרכז רפואי סוראסקי, תל אביב, ישראל

 

מטרת המחקר

המומנטים הפועלים על הברך במישור הפרונטלי (אבדקטורי/אדקטורי) והסגיטלי (פלקשיין/אקסטנשיין) הינם חלק מהפאתומכניקה של מחלת האוסטיאוארטריטיס של הברך. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את השינויים במומנטים הפועלים על מפרק הברך במישור הסגיטלי בקרב אנשים הסובלים מאוסטיאוארטריטיס של הברך בתגובה לטיפול ביומכני.

שיטות

25 נשים הסובלות מאוסטיאוארטריטיס סימפטומטי של המדור המדיאלי בברך השתתפו במחקר שכלל טיפול ביומכני מותאם אישית. נבדקות המחקר עברו בדיקת הליכה יחפה ממוחשבת טרם תחילת הטיפול ולאחר שלושה ותשעה חודשי טיפול. השינויים בשאלונים הקליניים, במדדי הליכה ספטיו-טמפורליים, בערכי השיא של המומנט הסגיטלי בברך, בסך העומס הסגיטלי בברך ובמשך זמן פעולת המומנטים נבחנו לאורך תקופת המחקר. ההבדלים בין מדידת הבסיס לבדיקות המעקב חושבו בעזרת מבחנים א-פרמטרים.

תוצאות

ירידה מובהקת נמדדה במומנט הפלקסורי בברך בזמן המגע עם הקרקע בעקבות הטיפול (P=0.001). גם משך זמן המומנט וסך העומס הפלקסורי על הברך ירד באופן מובהק בעקבות הטיפול (P=0.024, P=0.029, בהתאמה). שינויים אלו לוו בעליה במהירות ההליכה, בירידה מובהקת ברמת הכאב ושיפור מובהק בתפקוד.

מסקנות

טיפול באמצעות מערכת הליכה ביומכנית מוביל לשינויים מובהקים במומנטים הסגיטליים הפועלים על מפרק הברך בשלב המגע עם הקרקע. אנו משערים כי המומנטים הסגיטליים במפרק הברך עשויים להשתפר בקרב אנשים הסובלים מאוסטיאוארטריטיס של הברך לאחר טיפול באמצעות מערכת הליכה ביומכנית הכוללת תכנית תרגול יומי.

שאלון הערכה מקוון

קבל/י עכשיו באתר תשובה מיידית אודות מידת ההתאמה של טיפול אפוסתרפיה לכאב ממנו את/ה סובל/ת
לייעוץ רפואי מהצוות המקצועי ניתן לשלוח פניה אונליין

מפת אתרתנאי שימוש ומדיניותהבהרה משפטיתכאבי ברכיים - המדריך המלאכאבי גב - מאמריםהסדרי נגישות