מחקר קבע: אפוס משפיעה על שרירי פלג גוף תחתון בשחיקת סחוס

טיפול באמצעות מערכה הליכה המאפשרת שליטה במיקום

 

יוליה גוריישב1, איתן דבי1, דר’ אמיר חיים1,2, דר’ נמרוד רוזן3, דר’ אלון וולף1

 

  • המעבדה לביורובוטיקה וביומכניקה, הפקולטה להנדסה מכאנית, הטכניון – מכון טכנולוגי לישראל, חיפה, ישראל
  • המחלקה האורתופדית, מרכז רפואי סוראסקי, תל אביב, ישראל
  • המחלקה האורתופדית, מרכז רפואי העמק, עפולה, ישראל

 

מטרת המחקר

מחקרים מראים כי שינויים במיקום מרכז הלחץ בכף הרגל נמצאו בקשר עם שיפור בתבניות הליכה. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את השינויים בפעילות החשמלית של שרירי פלג הגוף התחתון בקרב אנשים הסובלים מאוסטיאוארטריטיס של מפרק הברך. תחילה נבחנו השינויים בפעילות שרירי פלג הגוף התחתון בתגובה להסטות שונות של מיקום מרכז הלחץ בכף הרגל. לאחר מכן, נבחנו השינויים בפעילות שרירי פלג הגוף התחתון לאורך זמן, כתגובה לטיפול ייחודי (אפוסתרפיה) המבוסס על מערכת הליכה ביומכנית המאפשרת הסטה של מיקום מרכז הלחץ ותרגול הליכה.

שיטות

14 נשים הסובלות מאוסטיאוארטריטיס של מפרק הברך השתתפו במחקר וביצוע בדיקת הליכה בארבעה מצבים שונים תוך מדידת הפעילות החשמלית בשרירי פלג הגוף התחתון. לאחר מכן, כל נבדקת עברה התאמה של מערכת ההליכה וקיבלה פרוטוקול טיפול הכולל שימוש יומי לזמן מוגבל במערכת ההליכה למשך שלושה חודשים. כמו כן, נערכה השוואה בין השינויים בפעילות החשמלית של שרירי פלג הגוף התחתון בעת הליכה יחפה טרם תחילת הטיפול ולאחר שלושה חודשי טיפול.

תוצאות

הפעילות החשמלית בשרירי פלג הגוף התחתון הייתה שונה באופן מובהק בשלב אחד מתוך שלבי ההליכה לכל הפחות בעבור כל השרירים שנמדדו ברגל הפחות סימפטומטית ובשלושה שרירים ברגל הסימפטומטית. לאחר שלושה חודשי טיפול נמדדה עלייה בפעילות החשמלית של שרירי פלג הגוף התחתון ברוב השרירים הנמדדים. רוב השרירים של הרגל הלא סימפטומטית הציגו עלייה בערך המירבי של פעילות השרירים. זמן הפעילות של שרירי הרגל הפחות סימפטומטית היה קצר (עבור שריר הלטרל גסטרוכנמיוס הירידה הייתה מובהקת) וזמן פעילות קצר יותר נמדד גם עבור שלושה שרירים של הרגל היותר סימפטומטית (שריר הדו ראשי באופן מובהק). לצד תוצאות אלו נצפתה גם ירידה מובהקת ברמת הכאב ושיפור מובהק בתפקוד ובמדדי הליכה ספטיו-טמפורליים.

מסקנות

הסטות של מיקום מרכז הלחץ משפיעות על פעילות שרירי פלג הגוף התחתון בקרב אנשים הסובלים מאוסטיאוארטריטיס של מפרק הברך. לאחר טיפול ביומכני באמצעות מערכת הליכה המאפשרת שליטה במיקום מרכז הלחץ ניכרת עלייה בעוצמת הפעילות השרירית וירידה במשך זמן הפעילות.

שאלון הערכה מקוון

קבל/י עכשיו באתר תשובה מיידית אודות מידת ההתאמה של טיפול אפוסתרפיה לכאב ממנו את/ה סובל/ת
לייעוץ רפואי מהצוות המקצועי ניתן לשלוח פניה אונליין

מפת אתרתנאי שימוש ומדיניותהבהרה משפטיתכאבי ברכיים - המדריך המלאכאבי גב - מאמריםהסדרי נגישות