מחקר מצא: שיפור בתפקוד לאורך זמן במטופלי אוסטיאוארטריטיס ברך

 

קלסיפיקציה תפקודית לאוסטיאוארטריטיס של הברך תיקוף המודל כתלות בזמן וטיפול. מעקב שנתי אודות 518 מטופלים

 

דר’ אמיר הרמן1,2, דר’ עמית מור3, גנית סגל3, דר’ נחשון שזר1, דר’ יפתח בר4, דר’ נחום הלפרין4, דר’ רונן דבי5, דר’ אבי אלבז3

 

  • המחלקה האורתופדית, מרכז רפואי שיבא, תל השומר, ישראל
  • תכנית תלפיות למנהיגות רפואית, מרכז רפואי שיבא, תל השומר ישראל
  • קבוצת המחקר של אפוסתרפיה, הרצליה, ישראל
  • המחלקה האורתופדית, מרכז רפואי אסף הרופא, צריפין, ישראל
  • המחלקה האורתופדית, מרכז רפואי ברזילי, אשקלון, ישראל

 

מטרת המחקר

מטרת המחקר הנוכחי הייתה לתקף את השינויים לאורך זמן של מדדי קלסיפיקציה תפקודית חדשה לאנשים הסובלים מאוסטיאוארטריטיס של הברך לאחר טיפול באמצעות מערכת הליכה ביומכנית המתבצע על בסיס יומי בסביבת הבית של המטופל.

שיטות

זהו מחקר רטרוספקטיבי על 518 אנשים הסובלים מאוסטיאוארטריטיס של הברך. החולים סווגו לרמת חומרה תפקודית בעזרת קלסיפיקציה ייחודית המבוססת על מדדי הליכה ספטיו-טמפולרים. החולים סווגו שנית לאחר שלושה חודשים ושנים עשר חודשים של טיפול ביומכני המבוסס על מערכת הליכה ייחודית המותאמת אישית וטיפול מתמשך הנעשה על בסיס יומי בסביבתו הביתית של המטופל. תיקוף הקלסיפיקציה התפקודית נעשה על בסיס השתנות המדדים לאורך זמן. השינויים בקלסיפיקציה הושוו לשינויים בשאלוני כאב ותפקוד המקובלים להערכת סימפטומים באנשים עם אוסטיאוארטריטיס של הברך (WOMAC, SF-36).

תוצאות

השינויים בקלסיפיקציה התפקודית ניכרים לאורך זמן כשמירב השינוי חל לאחר שלושה חודשי טיפול ושיפור מתון יותר נצפה לאחר שנים עשר חודשי טיפול. לדוגמה, מתוך 427 מטופלים שסווגו בנקודת הבסיס לרמת חומרה 2-4, 44.9% ו – 51.5% סווגו לרמת חומרה נמוכה יותר לאחר שלושה ושנים עשר חודשים, בהתאמה. השינויים בסיווג לקבוצות הקלסיפיקציה תוקפו לשאלוני כאב, תפקוד ואיכות החיים. קשר גבוה נמצא בין השינויים בסיווג המטופלים לקבוצות הקלסיפיקציה לבין השינויים ברמת הכאב, התפקוד ואיכות החיים. רמת הכאב פחתה ב – 33% ו – 38% לאחר שלושה ושנים עשר חודשים, בהתאמה (P<0.001).

מסקנות

תוצאות המחקר הנוכחי מספקות תוקף מדעי לשימוש בקלסיפיקציה תפקודית שמטרתה המקורית הייתה להעריך את החומרה התפקודית של אנשים הסובלים מאוסטיאוארטריטיס של הברך, גם לשימושים נוספים: כלי להערכת שינויים לאורך זמן וכלי להערכת אפקט טיפולי. הקלסיפיקציה התפקודית מאפשרת תיאור מעמיק יותר של החומרה התפקודית של אנשים הסובלים מאוסטיאוארטריטיס של הברך הן ככלי לתיאור אוכלוסייה מסוימת והן ככלי להעריך את השינויים בחומרת התפקודית לאורך זמן ו/או בתגובה לטיפול מסוים. רצוי שמחקרים עתידיים יעזרו בקלסיפיקציה זו כחלק ממשתני המחקר.

 

 

שאלון הערכה מקוון

קבל/י עכשיו באתר תשובה מיידית אודות מידת ההתאמה של טיפול אפוסתרפיה לכאב ממנו את/ה סובל/ת
לייעוץ רפואי מהצוות המקצועי ניתן לשלוח פניה אונליין

מפת אתרתנאי שימוש ומדיניותהבהרה משפטיתכאבי ברכיים - המדריך המלאכאבי גב - מאמריםהסדרי נגישות