טיפול ביומכני שמרני (לא פולשני) לאנשים לאחר החלפת מפרק ירך: תוצאות חצי שנה של מחקר חלוץ

גנית סגל1, דר’ ירון בר זיו2, דר’ סטיבן וולקס3, דר’ ואדים בנקוביץ’4, גילעד שטנגר1, דר’ איתן דבי1, דר’ רונן דבי5, דר’ עמית מור1, דר’ אבי אלבז1

  • קבוצת המחקר של אפוסתרפיה, הרצליה, ישראל
  • המחלקה האורתופדית, מרכז רפואי אסף הרופא, צריפין, ישראל
  • המחלקה האורתופדית, מרכז רפואי רבין, פתח תקווה, ישראל
  • המחלקה האורתופדית, מרכז רפואי סורוקה, תל השומר, ישראל
  • המחלקה האורתופדית, מרכז רפואי ברזילי, אשקלון, ישראל

 

מטרת המחקר

מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את ההשפעה של טיפול ביומכני באמצעות מערכת הליכה על מדדים קליניים ותבניות הליכה של אנשים שעברו ניתוח להחלפת מפרק הירך.

שיטות

19 נבדקים לאחר ניתוח להחלפת מפרק ירך (עד שלושה חודשים מהניתוח) השתתפו במחקר. כל הנבדקים עברו בדיקת הליכה ממוחשבת להערכת מדדי הליכה ספטיו-טמפורליים והתבקשו למלא שאלוני כאב, תפקוד ואיכות חיים (WOMAC, SF-36). לכל נבדק הותאמה באופן אישי מערכת הליכה ביומכנית ייחודית והנבדקים החלו בטיפול שמרני הכולל הנחיות תרגול לשימוש יומיומי בסביבה הביתית של המטופל כחלק משגרת יומו (אפוסתרפיה). בדיקות מעקב נערכו לאחר 4, 12 ו – 26 שבועות של טיפול. ניתוח מדידות חוזרות רב משתני (ANOVA) יושם על מנת לבחון את השינויים לאורך זמן. המובהקות הקלינית של הטיפול נערכה באמצעות המבחן על שם כהן להערכת גודל האפקט הטיפולי.

תוצאות

לאחר 26 שבועות של טיפול נמצאו שינויים מובהקים בכל המדדים ביניהם עלייה במהירות ההליכה (50.3%), עלייה באורך הצעד (22.9%), ועלייה בזמן התמיכה היחדני של הרגל המנותחת (16.5%). בנוסף לכך, נמדדה ירידה מובהקת ברמת הכאב (85.4%), ושיפור מובהק בתפקוד (81.1%) ובאיכות החיים (52.1%).

מסקנות

אנשים לאחר ניתוח להחלפת מפרק הירך שטופלו באמצעות מערכת הליכה ביומכנית ייחודית הציגו שיפור מובהק בתבניות ההליכה, ברמת הכאב, התפקוד ואיכות החיים. אנו ממליצים על מחקרים קליניים נוספים שיבדקו את ההשפעה של טיפול זה בהשוואה לטיפולים אחרים לאחר ניתוח להחלפת מפרק הירך ובהשוואה לאוכלוסייה בריאה.

שאלון הערכה מקוון

קבל/י עכשיו באתר תשובה מיידית אודות מידת ההתאמה של טיפול אפוסתרפיה לכאב ממנו את/ה סובל/ת
לייעוץ רפואי מהצוות המקצועי ניתן לשלוח פניה אונליין

מפת אתרתנאי שימוש ומדיניותהבהרה משפטיתכאבי ברכיים - המדריך המלאכאבי גב - מאמריםהסדרי נגישות