5 עובדות מעניינות על כאבי גב עליון וכיצד להתמודד איתו

1. כאב גב עליון נפוץ פחות מכאב גב תחתון

הסיבה הראשית לכך נובעת מהעובדה שאזור זה פשוט נושא פחות משקל ועומס בהשוואה לאזור הגב התחתון. הגב העליון הינו האזור שבין הצוואר לגב התחתון. במרכזו של אזור זה שניים עשר חוליות המוגדרות "טוראקליות" – חוליות בית החזה.
אך למרות העובדה שאזור זה אינו נושא בעומסים עדיין יש הסובלים מכאבי גב עליון. הסיבות העקריות לכך נעוצות בעבודה שרירית שאינה מתואמת ויציבה לא נכונה. עיקר הכאב נובע מהתכווצות חזקה של השרירים בעקבות חוסר התיאום בעבודתם. כמעט כל מי שסובל מהגב מכיר את האיזורים הנוקשים והמכווצים בגב, אזורים הכאובים כאשר לוחצים עליהם בעת ביצוע מסאז'. מעבר לכך, במקרים רבים המדובר הוא בכאב מיופציאלי – כאב הנובע מתנועות חזרתיות רבות הנובעות מעבודה מסוימת המחייבת תנועה או תנוחת עבודה שאינה טבעית לאורך זמן וברפיטיציה יום יומית. עומס שכזה, מוביל לכאבי גב עליון, ללחץ על המפרקים ולעבודה לא מתואמת של מערכת השרירים והמערכת העצבית. הכאבים השריריים הינם מרבית המקרים, בחלק קטן יותר מהמקרים מדובר מכאבים הנובעים מלחץ או צביטה של עצב, פריצת דיסק או שחיקה של מפרקים בין חולייתיים. 

2. המקרים בהם כאב גב עליון דורש לפנות בדחיפות לרופא

מקרים אחרים של כאב גב עליון, נדירים יותר, קשורים במחלות וזיהומים באזור, כולל בחלקים הפנימיים של הגוף אשר הכאב מהם מוקרן אל הגב העליון. לרוב, במצבים אלה, סימפטומים נוספים מתלווים לכאב -  חום, צמרמורות, כאבי ראש ועוד. במצבים כאלו יש לפנות בדחיפות לרופא.

3. מודעות לגוף, שיפור היציבה ותרגול יום-יומי פשוט - יכולים לחולל שינוי משמעותי

במקרים רבים, ההתמודדות עם כאב גב עליון קשורה למודעות. מכיוון שמרבית כאבי הגב העליון נובעים בעיקר בעבודה שרירית שאינה מתואמת וביציבה לא נכונה, הרי שבפעולות פשוטות ויום יומיות ניתן בהחלט להקל על הכאב. ראשית, הליכה ותרגול יציבה מהווים דרך טיפול שהוכחה כטובה ביותר להתמודדות עם כאבי גב עליון. ישיבה נכונה למשל, בעבודה, מול מחשב ובבית עשויה להקל עד מאד על הבעיה. תחום חדש יחסית בעולם הינו הפעילות מול מסך הטלפון הסלולארי. הטיית הראש אל מסך הטלפון, בזווית בה רובינו מסתכלים אל המסך, אינה טבעית לאדם וגוררת איתה עבודה שרירית שאינה נכונה, לחץ על מערכת העצבים, כאבי צוואר וכאבי גב עליון.  
חשוב גם לדעת שלעישון ישנה השפעה ישירה על הגב העליון. מחקרים מוכיחים קשר ישיר בין מעשנים לבין פגיעה בדיסקים בין החוליות.
אך אם המודעות, היציבה והתרגול לא הפסיקו את כאבי הגב העליון, חשוב שנטפל בו. טיפולי פיזיותרפיה יכולים להקל על הכאב, אם לא הסתייע ישנן תרופות ומשככי כאבים שניתן להשתמש בהן – באישור רופא. אם אלו לא עזרו ישנן  זריקות ייעודיות להקלה על כאב. לעיתים, אין ברירה וחשוב לפנות לטיפול התרופתי, אך חשוב לדעת כי טיפול זה נותן מענה לסימפטום ולא לבעיה.
בתחום הכירורגי – הניתוחי, נדירים המקרים בהם מבצעים ניתוח גב עליון.
טכנולוגיה נוספת לטיפול בגורם השרירי- עצבי ובכאב הינה טכנולוגיית אפוסתרפיה אשר מאפשרת חלוקה סימטרית של העומסים ותרגול של העצבים והשרירים וכתוצאה מכך מביאה לירידה בכאב ולשיפור ההליכה והיציבה.

4. כאבי גב בהריון ולאחר הלידה - גורמים וטיפול

אם פקדו אותך כאבי גב בשלב ההריון או לאחר הלידה, חשוב שתדעי שאת לא לבד. מדובר על תופעה נפוצה מאד ויש לכך סיבות רבות. 
ראשית, תקופת ההריון מביאה איתה עלייה במשקל. לא מדובר בעלייה מתונה ולאורך שנים, העלייה במשקל מתבצעת במסגרת כמה חודשים  וגורמת לעומס גדול הן על הגב התחתון והן על האגן. האיזון בין מערכות השריר, המערכות העצביות והמפרקים מופר. היציבה שלך משתנה. חלוקת העומסים משתנה. למעשה הגוף שלך מנסה להתמודד עם מסה שהתווספה באופן פתאומי. לכן, תופעת כאב המופיעה בשלבים אלה באזור הגב, הברכיים, האגן – טבעית.
סיבה נוספת ומוכרת לכאבים בתקופות אלה קשורה בשינוי מרכז הכובד של גופך. לפני ההריון מרכז הכובד שלך היה ממורכז, אך בתקופת ההריון מרכז הכובד שלך נע קדימה. הקשתת המותן גדלה (לורדוזיס) ומכאן הכאב הנובע ממערכות השריר והעצב התומכות בגבך.
גם להתפתחות הרחם השפעה על תופעות כאבי הגב והמפרקים. התפתחות והתרחבות זו גורמת ללחץ על כלי הדם והעצבים באזור האגן והגב. לעיתים הקרנת הכאב כה חזקה עד שנדמה שהכאב מגיע מחוליות הגב או עצמות האגן.
בזמן ההריון, שרירי הבטן הקדמיים שלך נמתחים ולעיתים אף נפרדים. תופעה זו מחלישה את היציבות. החלשות היציבה מובילה לעבודה לא מתואמת של מערכות שריר התומכות במפרקים ולכיווץ שלהן – ומכאן יכול להופיע כאב.

5. הורמון רילקסין וכיצד הוא יכול להקל על כאב הגב בשלבי ההריון

הורמון זה גורם להגמשת הרצועות כחלק בלתי נפרד מהכנת האגן שלך לגדילת הרחם בתוכו ולמעבר עתידי של תינוקך בתעלת הלידה. פעולה זו של הורמון ה"רלקסין" מובילה לחוסר יציבות של האגן  ומפרקיו וגם של הגב ומפרקיו. איך תמנעי מכאבי גב בתקופת הלידה? איך תשמרי על מערכת המפרקית בגופך? ישנם טיפולים ותרגולים בטוחים לנשים בהריון. אלה מחזקים את מערכות השריר התומכות במפרקים. נסי להימנע עד כמה שאפשר מהליכה על עקבים בזמן ההריון. נסי לצמצם תקופות ישיבה ארוכות בעבודה, מול המחשב. נסי לשנות זוויות ישיבה, צאי להליכות מדי פעם. הימנעי משימוש לא נכון בטלפון הסלולארי לא רק בשל הקרינה אלא בשל זווית המבט אליו. תנוחה קבועה זו עשויה להוביל לכאבי צוואר וגב עליון. ולסיום, שני את תנוחת השינה לתנוחה צידית. ודאי שהלחץ על המפרקים הינו מינורי ככל הניתן, עברי מצד לצד בלילה והעיקר? תהני מהתקופה, מהחוויה ומההורות.
 

שאלון הערכה מקוון

קבל/י עכשיו באתר תשובה מיידית אודות מידת ההתאמה של טיפול אפוסתרפיה לכאב ממנו את/ה סובל/ת

לשיחה וייעוץ מהצוות הרפואי
התקשרו כוכבית 2767*
או כתבו לנו:
    


מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

טיפול רפואי בכאבי גב
טיפול רפואי בכאבי גב
אילו טיפולים רפואיים ניתן למצוא היום וכיצד הם מסייעים לנו עם כאבי הגב? האם לכל הטיפולים השפעה זהה על הגב, ואיך הם יעזרו לנו לחזור לשגרה ולתפקוד מלא? על זאת ועוד - במאמר זה.
לקריאת המאמר
טיפול בכאבי גב
טיפול בכאבי גב
כאבי גב הם תופעה מוכרת הפוגעת בשכבות גיל רבות ובעיקר מעל גיל 40, ולא תמיד אנו יודעים לשים את האצבע על הסיבה. כדאי מאוד לטפל בכאבי הגב לפני החמרתם והתדרדרות בתפקוד היום-יומי. קראו על האפשרויות השונות לטיפול בכאבי גב. 
לקריאת המאמר
כאבי גב תחתון לא ספציפיים
כאבי גב תחתון לא ספציפיים
תופעה של כאבי גב תחתון לא ספציפיים נובעת לרוב משינויים בהפעלת השרירים סביב עמוד השדרה, ואלו מתבטאים לרוב בהרגשת התכווצות שרירים. קראו כיצד ניתן לחזק את השרירים הללו ולהימנע מהכאבים.
לקריאת המאמר
טיפים ותרגילים לישיבה נכונה מול מחשב
טיפים ותרגילים לישיבה נכונה מול מחשב
ישיבה ועבודה ממושכות מול מחשב עלולות לגרום לכאבים ואף לנזק. במאמר זה מספר אפשרויות שתוכלו ליישם באופן מיידי על מנת לשפר את הישיבה מול המחשב ובכך להפחית את הסיכוי לכאבי גב. 
לקריאת המאמר

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

כאבי גב תחתון - המדריך המלא
כאבי גב תחתון - המדריך המלא
זהו המדריך המלא לכל הקשור לכאבי גב תחתון. קראו על הגורמים לכאבי גב תחתון, האנטומיה באזור הגב התחתון, זיהוי סימפטומים וכמובן טיפולים אופציונליים.
לקריאת המאמר
פריצת דיסק או בלט דיסק
פריצת דיסק או בלט דיסק
קראו אודות תפקוד הגב והדיסקים, כיצד ניתן לטפל בבעיות הקשורות בדיסק ולנסות למנוע את הישנותן ועד כמה חשובה השליטה השרירית לטיפול במקרים אלו ובמניעתם
לקריאת המאמר
כאבי גב חזקים
כאבי גב חזקים
כאבי גב, קלים או חזקים, נובעים מסיבות מגוונות, ולכן גם הטיפולים הקיימים באים לתת מענה לסימפטומים השונים. קראו על סוגי הכאבים ועל הטיפולים.
לקריאת המאמר
לייעוץ רפואי מהצוות המקצועי ניתן לשלוח פניה אונליין
 

לחצו לשיתוף האתר:

מפת אתריצירת קשראיתור סניףתנאי שימוש ומדיניות; פרטיות ואבטחת מידעהגבלת אחריות והבהרה משפטיתמאמרים