ירידה במומנט האדקטורי בעקבות טיפול אפוס: מחקר תבניות הליכה

ירידה במומנט האדקטורי בברך בעקבות טיפול ביומכני שמרני מחקר אורך על תבניות הליכה

 

דר’ אמיר חיים1,2, דר’ גיא רובין3, דר’ נמרוד רוזן3, יוליה גוריישב1, דר’ אלון וולף1

  • המעבדה לביורובוטיקה וביומכניקה, הפקולטה להנדסה מכאנית, הטכניון – מכון טכנולוגי לישראל, חיפה, ישראל
  • המחלקה האורתופדית, מרכז רפואי סוראסקי, תל אביב, ישראל
  • המחלקה האורתופדית, מרכז רפואי העמק, עפולה, ישראל

 

מטרת המחקר

מחקרים קודמים הוכיחו כי טיפולים ביומכנים שמרניים מובילים לירידה בכאב ושיפור בתפקוד בקרב אנשים הסובלים מאוסטיאוארטריטיס של המדור המדיאלי בברך. אחד הטיפולים הינו אפוסתרפיה, טיפול שמרני (שאינו פולשני) באמצעות מערכת הליכה ביומכנית שמותאם אישית למטופל. הטיפול מבוסס על יכולת לשנות את מיקום מרכז הלחץ בכף הרגל בזמן הליכה ואימון של המערכת העצבית שרירית על ידי הפרעה מבוקרת ומתמשכת בזמן הליכה. נכון להיום, ההשפעה של טיפול זה על מדדי הליכה אובייקטיבים טרם נבדקה. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את השינויים הקינטיים והקינמטיים בקרב מטופלים עם אוסטיאוארטריטיס של הברך שהצטרפו לתכנית הטיפול.

שיטות

שתים עשרה נשים הסובלות מאוסטיאוארטריטיס דו-צדדי של המדור המדיאלי בברך הצטרפו לטיפול המבוסס על שימוש יומי במערכת ההליכה שמותאמת באופן אישי למטופל. כל הנבדקות ביצעו בדיקת הליכה יחפה ממוחשבת והתבקשו למלא שאלונים סובייקטיבים להערכת כאב, תפקוד ואיכות חיים טרם תחילת הטיפול ובמהלך שתי בדיקות מעקב לאורך הטיפול ובסיומו.

תוצאות

ירידה מובהקת במומנט האדקטורי בזמן הליכה יחפה נצפתה לאחר שלושה חודשים ושנים עשר חודשי טיפול. בממוצע, נקודת השיא הראשונה והשנייה של המומנט האדקטורי  בזמן הליכה כמו גם העומס הכולל פחתו לאחר הטיפול ב – 13%, 8.4% ו – 12.7%, בהתאמה. בנוסף, הירידה במומנט האדקטורי לוותה בעלייה במהירות הליכה, ירידה מובהקת ברמת הכאב, ועלייה מובהקת בתפקוד.

מסקנות

תוצאות המחקר הנוכחי מעידות כי לצד השיפור בסימפטומים הקליניים של המחלה, חל שינוי קינטי בתבניות ההליכה. ניתן לשער כי השינויים הקינטיים בתבניות ההליכה הובילו לשיפור הסימפטומטי והתפקודי שדיווחו המטופלות לאחר הטיפול.

שאלון הערכה מקוון

קבל/י עכשיו באתר תשובה מיידית אודות מידת ההתאמה של טיפול אפוסתרפיה לכאב ממנו את/ה סובל/ת
לייעוץ רפואי מהצוות המקצועי ניתן לשלוח פניה אונליין

מפת אתרתנאי שימוש ומדיניותהבהרה משפטיתכאבי ברכיים - המדריך המלאכאבי גב - מאמריםהסדרי נגישות