לכו על זה

מה הקשר בין הליכה, כאבי ברכיים ו"מעגל הכאב? ד"ר עמית מור, רופא וחוקר בתחום רפואת הספורט והביומכניקה של המפרק, ממפתחי שיטת אפוסתרפיה, מסביר: הליכה היא פעילות אירובית אידיאלית, אך במקרים רבים לאחר התחלה נלהבת מופיעים כאבי ברכיים ומקשים על התמדה. היתרונות של הליכה ספורטיבית הם רבים, היא אינה דורשת תנאים סביבתיים מיוחדים או שימוש במכשירים. היא זולה, אינה דורשת מיומנות מיוחדת, אינה קשה כמו ריצה – וכל אחד, בכל גיל, יכול לבצע אותה. ההליכה הספורטיבית מפעילה את השרירים, שורפת קלוריות ושומנים וגורמת לשחרור אנדורפינים, הורמונים הגורמים לתחושה טובה. אין זה פלא שהליכה הינה פעילות אירובית נפוצה מאוד. עם זאת, במקרים לא מעטים נתקלים אנשים העוסקים בפעילות זו במכשול אשר מאלץ אותם להפסיק את הפעילות – כאבי ברכיים! אם גם אתם נתקלתם בבעיה זו וסובלים מכאבי ברכיים – כדאי לדעת שיש מה לעשות.

אז למה כואבות הברכיים?

יש מספר סיבות לבעיות וכאבי ברכיים ואחת הבולטות שבהן היא עומס יתר, שנובע מעודף משקל. מחקרים מראים כי הסיכון לפתח בעיות ברכיים אצל נשים בעלות משקל עודף, גבוה פי 4 מאשר אצל נשים ללא משקל עודף. כשמדובר בגברים, הסיכון הוא פי 5.
הסיבה לכך פשוטה: מיקומה של הברך בגפה התחתונה הופך אותה למפרק נושא משקל. המבנה שלה ערוך לכך, אך חוקי הפיזיקה וההנדסה מביאים לכך שבשעת הליכה במישור העומס על הברך הוא פי 4 ממשקל הגוף. העומס אף גדל לפי 6-7 ממשקל הגוף כאשר עולים ויורדים במדרגות. בחשבון פשוט יוצא ש-1 ק"ג נוסף במשקל משמעו 4 ק"ג על הברך ו- 10 ק"ג נוספים משמעם עומס של 40 ק"ג נוספים על כל ברך בכל צעד.

שליטה מופחתת

סיבה מרכזית נוספת להתפתחות כאבי ברכיים היא שליטה מופחתת בשרירי הגפה התחתונה, האגן והגב. גופנו מורכב משרשרת מפרקים המקושרת מכף רגל ועד ראש. על מנת ששרשרת המפרקים לא תקרוס, היא מיוצבת באמצעות שליטה מתואמת של השרירים בכל מפרק ומפרק. כמו כל פקודה לשריר, גם פקודות אלו מגיעות לשרירים באמצעות העצבים – ועל כן שליטה זו ביציבות המפרק מכונה שליטה עצבית שרירית. שליטה זו מכתיבה את חלוקת העומסים בתוך המפרקים, את יציבות כל מפרק ומפרק ובסופו של דבר את יציבות הגוף כולו.
חלק לא מבוטל מהאוכלוסייה, כך עולה ממספר מחקרים, סובל משליטה עצבית-שרירית ירודה. אחד הגורמים המרכזיים לירידה בשליטה הוא כאב או פציעה שנגרמו באזור מסוים. לדוגמה: כאשר אנו סובלים מכאב או פציעה במפרק הברך, הדבר מביא מיידית לירידה בשליטה של השרירים במפרק. השרירים עוברים בהדרגה משליטה מתואמת (קואורדינטיבית) במפרק, לכיווץ קבוצתי וממושך הנקרא חביקה (Bracing), דבר הגורם לעומס גדול יותר על האיזור הפגוע במפרק, מגביר את הכאב ומחריף את הבעיה.
סיבה נפוצה נוספת לשליטה עצבית-שרירית פחותה במפרק הינה גמישות-יתר מפרקית (Hyper-laxity  ), תופעה הנפוצה מעט יותר אצל נשים. גמישות היתר מביאה להפחתת השליטה במפרק ולכן גורמת לנטייה גבוהה יותר לכאבים ובעיות ברכיים. גם במקרה זה, השרירים מפצים על חוסר השליטה שלהם בחביקה של המפרק. חביקה זו גורמת לעומסים גבוהים יותר, בדרך כלל על פיקת הברך, המתבטאים בכאב בקדמת הברך או בחלקה האחורי. כאב זה יבוא לידי ביטוי בפעילות גופנית או אחריה, בישיבה ממושכת על כסא נמוך (בקולנוע למשל) וכאשר עולים ויורדים מדרגות.

זה אף פעם לא רק הברך

גופנו הוא שרשרת מפרקים. הכוחות המוחזרים מהקרקע לגוף במהלך כל צעד עולים לאורך כל שרשרת המפרקים – וכך הנחה לא נכונה של כף הרגל (כמו במקרה של כף רגל שטוחה או כזו הנגרמת ע"י נעל לא מתאימה לאדם) תשפיע על תנועת הכוחות לאורך כל הגפה ותגרום לעומסים בברך העלולים להשפיע על כל הגפה ואף על הגב. לכן, פעמים רבות הסובלים מכאבי ברכיים יסבלו גם מבעיות גב. בעיה בשליטה על השרירים באזור אחד יכולה להשפיע גם על מפרק באזור אחר – במקרים רבים של כאבי ברכיים הדבר נובע  משליטה מופחתת וחולשה בשרירי האגן.

שוברים את המעגל המרושע

התהליך שתואר לעיל גורם לתופעה מעגלית שבה הבעיות גורמות לכאבים, שמגבירים שוב את הבעיות. על מנת לפתור את הבעיה יש לטפל בשורש שלה ולא רק בסימפטומים. כדי לעשות את זה, צריך להוריד את העומסים מהאיזורים הפגועים בברך ולהביא את השרשרת המפרקית כולה למצב בו העומסים מחולקים באופן נכון מכף הרגל והקרסול, דרך הברך והירך ועד לאגן ולגב. לצורך כך יש לתרגל ו"לחנך" את השרירים בצורה שתקנה שליטה מחדש בברך, באגן ובגב. החזרת השליטה תשפר את היציבה כולה, תשפר את תבנית ההליכה ותביא, בסופו של דבר לירידה בכאבים. אפוסתרפיה אמורה להשיג בדיוק את המטרה הזו ולטפל בשורש הבעיה. הטיפול יוצר שליטה של הגוף במערכת העצבית-שרירית, דבר שמסייע בשבירת מעגל הכאבים ושיפור בתפקוד היומיומי.
טיפול אפוסתרפיה הוכח מחקרית (ראה מקורות) כמסייע לשיפור התפקוד והפחתת הכאבים ובכך הוא מסייע למטופלים לחזור לשגרת ההליכה הספורטיבית, המשפרת את בריאותם  ואת כושרם הגופני.

Clinical Biomechanics, 2010 | BMC Musculoskeletal Disorders, 2010 | Elbaz A et al. SPINE 2009
Independent telephone survey conducted by network research in Nov.2009 amongst 150 Apos Therapy patients in UK

שאלון הערכה מקוון

קבל/י עכשיו באתר תשובה מיידית אודות מידת ההתאמה של טיפול אפוסתרפיה לכאב ממנו את/ה סובל/ת

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

טיפול בכאבי ברכיים
כאבי הברכיים מעיקים עליכם כבר זמן רב? חשוב שהפתרון יהיה כזה שיחזיק לאורך זמן ואם אפשר, אפילו ישתפר עם הזמן.
לקריאת המאמר
כאבי ברכיים בריצה
מדוע ריצה מעוררת כאבי ברכיים? האם זה קורה לכולם? ישנם מספר גורמים לכאבי הברכיים מהם הוגרמים ואיך ניתן לטפל
לקריאת המאמר
כאבי ברכיים בזמן הליכה
מרבית כאבי הברכיים נובעים מעבודה לא נכונה של השרירים המייצבים של המפרק ושל מערכת העצבים השולטת בהם.
לקריאת המאמר
כאב ברך קדמי
חשוב לברר מהו הגורם לכאב בברך הקידמית ולטפל בו בהקדם הכאב יהיה מורגש לרוב בעת כיפוף הברך בפעולות כגון עליה במדרגות או ישיבה ממושכת.
לקריאת המאמר
טיפול בכאבי ברכיים
כאשר מופיעים כאבי ברכיים, מומלץ לא להזניח אותם ולטפל בהקדם. מהן הסיבות להופעת כאבים בברכיים וכיצד ניתן לטפל בכאבים אלו?
לקריאת המאמר
נזק למיניסקוס
נזק למיניסקוס משפיע באופן מיידי על התפקוד היום-יומי וכדאי מאוד לטפל בו באופן מיידי. הטיפול המותאם אישית, שיסייע לכם לחזור לשגרה.
לקריאת המאמר
שיקום אחרי ארטרוסקופיה של הברך
אם אתם עומדים לפני תהליך ארטרוסקופיה או שאתם כבר אחרי, כדאי ללמוד ולהבין את תהליך השיקום הנדרש
לקריאת המאמר
ניתוח החלפת ברך
סובלים מבעיות ברכיים וצריכים להחליט לגבי ניתוח החלפת ברך?מתי נדרש ניתוח זה ומה כרוך בתהליך? לחצו וקראו על מהלך זה, ועל מה שקורה אחריו.
לקריאת המאמר
טיפול בבעיות ברכיים
מפרק הברך הוא אחד הגדולים והחשובים בגוף האדם, עם הזמן הוא נוטה להישחק מסיבות שונות, מה שגורם לכאבים ולתופעות נוספות.
לקריאת המאמר
כאבים בפיקת הברך
אם אתם מרגישים כאב במפרק שבין פיקת הברך לעצם הירך, אתם כנראה סובלים מכאב פטלו-פמורלי. קראו כיצד אפוסתרפיה תסייע לכם לשפר כאב זה ולמנוע את חזרתו.
לקריאת המאמר
סובלים לאחר קרע ברצועה הצולבת בברך
קרע ברצועה הצולבת הקדמית בברך נחשב לפציעת ספורט רצינית והוא עלול לקרות בכמה מצבים. הטיפול השמרני לאחר קרע ברצועה הצולבת חשוב ביותר
לקריאת המאמר
כאבי ברכיים ושינה
אתם סובלים מכאבי ברכיים? סביר להניח שאתם מרגישים את הכאבים גם בזמן השינה. אז מה אפשר לעשות? הנה מספר טיפים להתמודדות עם הנושא
לקריאת המאמר
הדרך לשקם את קרע רצועות הברך
אחת מפציעות הספורט המוכרות ביותר היא קרע ברצועות הברך, והאם ניתן לחזור לשגרת אימונים לאחר פציעה כזו?
לקריאת המאמר
קרע ברצועות הברך
איך נוצר קרע ברצועות הברך, ולמי זה יכול לקרות? האם ניתן לחזור לפעילות מלאה לאחר טיפול בכך? על זאת ועוד במאמר זה.
לקריאת המאמר
דלקת ברכיים ואפוסתרפיה
כאב ברכיים הוא אחת הבעיות הרפואיות הנפוצות ביותר. ישנן סיבות רבות לכאבים בברכיים, כשאחת הבולטות שבהן היא דלקת בברכיים.
לקריאת המאמר
עודף משקל וכאבי ברכיים
כיצד קשורים כאבי ברכיים ועודף משקל ואיך הם משפיעים אחד על השני? מתברר, שיש דרכים קלות ופשוטות להקל על הכאבים גם ללא תרופות או ניתוח
לקריאת המאמר
פגיעה ברצועות הברך
אחת הבעיות שגורמות לכאבי ברכיים אצל אנשים רבים היא פגיעה ברצועות הבר, רצועה זו ממלאות תפקיד חשוב מאוד בייצוב הברך ובאופן התנועה שלה. מתיחה או קריעה של אחת הרצועות תגרום לכאבים ופגיעה ביציבות הגוף.
לקריאת המאמר
לייעוץ רפואי מהצוות המקצועי ניתן לשלוח פניה אונליין
 

לחצו לשיתוף האתר:

מפת אתרתנאי שימוש ומדיניותהבהרה משפטיתכאבי ברכיים - מאמריםכאבי גב - מאמרים