כאבי ברכיים בריצה

מדוע ריצה מעוררת כאבי ברכיים? האם זה קורה לכולם? ובכן, כאבי ברכיים הינן אחת הפגיעות השכיחות והאופייניות בקרב אצנים. ישנם מספר גורמים לכאבי הברכיים. כאב ברך קדמי הינו הנפוץ ביותר. מדובר על כאב בין הפיקה לעצם הירך. סיבה נוספת לכאבי ברכיים הנגרמת בשל ריצה נקראת סינדרום ITB. סינדרום המאופיין בכאב בצידה החיצוני של הברך כתוצאה מחיכוך של הרצועה האיליוטיביאלית הנמתחת לאורך הצד החיצוני של  הירך מהאגן לחלק העליון של עצם השוק. סיבה נוספת הינה קרע במיניסקוס או מתיחה של הרצועה הצידית החיצונית או הפנימית של הברך. 
אחד הגורמים המשותפים המאפיינים את מרבית כאבי הברכיים (כאבי הברך הקדמית וסינדרום IBT) הינה חולשה אגנית ועבודה לא מתואמת של השריר הארבע ראשי ושרירים נוספים באגן. חשוב מאד לבצע חיזוקים נכונים ולהחזיר את השליטה הנכונה כדי לטפל בפגיעות אלה ולהימנע מהן. רצוי להיוועץ ואף להתאמן עם מאמן ריצה מקצועי או לפנות לפיזיותרפיסט המבין בתחום.
גורם נוסף המשחק תפקיד הינה סרגל המאמצים, עצימות האימונים וזמני ההתאוששות בין אימון לאימון. גם במקרה זה כדאי מאד להתייעץ עם מאמן או פיזיותרפיסט.

חשוב לציין גם גורם "טריוויאלי"  אך  בעל חשיבות עליונה סוג הוא הנעל בה אנו משתמשים לריצה. חשוב מאד להתאים את סוג הנעליים למבנה גוף המתאמן, לפרמטרים הפיזיולוגיים של האצן ולסוג המשטח עליו מתבצעת הפעילות.
כדי לדעת איזו נעל מתאימה למתאמן יש לזכור שהקשר בין מחיר הנעל להתאמתה למתאמן הוא מקרי ביותר. נעל יכולה להיות איכותית וטובה אך חסרת כל התאמה למתאמן. חשוב מאוד להתייעץ עם מאמן הריצה או פיזיותרפיסט על מנת להתאים את הנעל הנכונה ביותר לאימונים ולמשטחים השונים. חשוב גם להחליף את הנעליים לאחר 500 ק"מ של ריצה שכן רבות מהנעליים מאבדות את תכונותיהן הביומכניות המקוריות לאחר שנעשה בהן שימוש של מעל למספר מאות קילומטרים.

האם ריצה היא ספורט מומלץ

ככלל, הספרות המקצועית מראה שריצה של עד כ30 קילומטרים בשבוע מטיבה עם בריאות המפרקים כל עוד זו מתבצעת באופן נכון. האופן הנכון ביותר משפנה בין מתאמן למתאמן. הפרמטרים הפיזיולוגיים של כל אחד מאתנו שונים. הגיל של המתאמנים שונה, אורח החיים שונה. לכן, חשוב ביותר להתייחס לתחום הריצה ברצינות יתרה וזאת במטרה שלא לפגוע במפרקים בגוף. התייעצות עם מאמן ריצה בכיר או עם פיסיותרפיסט מוסמך יכולה בהחלט לעזור ולמנוע בעיות מפרקים בעתיד.

בשנים האחרונות ישנה עלייה בנפחי הריצה בקרב גברים ונשים שאמצו את הריצה לחייהם. העולם הרפואה הדעות חלוקות בכל הקשור להשפעה של עומסים אלה על מפרקי המתאמנים. מעניין לציין שישנם כיום מחקרים המראים כי אצל רצי אולטרה (אנשים הרצים מרחקים של מעל ל 50 ק"מ ) ישנו פחות נזק שרירי וישנה האטה של כ 10% בחלק מתהליכי ההזדקנות של התא. מצד שני ישנם מחקרים שהראו כי ריצות למרחקי אולטרה יכולות לגרום לנזק לבבי. בשורה התחתונה הריצה טובה לאדם ברמה הבריאותית הכוללת. הרוצה שומרת על הכושר, על משקל גופנו, מביאה להפרשה של אנדורפינים, חומרים השמפרים א ההרגשה וככלל גורמת להרגשה טובה יותר בחיים. במידה ובשלב כלשהו בשיגרת האימונים מופיע כאב במפרקים או בגידים חשוב מאוד להיוועץ במאמן, פזיותרפיסט או רופא המבין בתחום.

הגורמים לכאב בריצה

הגורמים לכאבי מפרקים בריצה או בשל ריצה שונים האחד מהשני. לכל גורם השפעה שונה על המפרק וכאב באזור אחר ובעצמה אחרת.
הגורם הראשון לכאבים הינו חוסר איזון שרירי בליבת הגוף – באגן ובגפיים. חוסר איזון שרירי זה יוביל ללחצים, לשחיקה ולכאבים במפרקים.
הגורם השני הינו צורת אימון שאינה נכונה. סרגל מאמצים שאינו מתאים למתאמן וזמני התאוששות שאינם נכונים.
סיבה שלישית היא סוג הנעליים. סוג נעל שאינה מתאימה למתאמן, לסוג האימון, למשטח עליו מתבצע האימון יוביל בסופו של דבר  לבעיות וכאבי מפרק.
הסיבה האחרונה לכאבים בשל ריצה הינה טראומה. פציעה הנובעת משחיקה, מעומס, מתנועה שאינה מאוזנת, מנפילה או מהתקלות.

6 טיפים למניעת כאבי ברכיים בריצה

  1. יש לבנות תכנית אימונים בהתאמה למתאמן. תכנית אישית שנבנית על ידיי גורם מקצועי (מאמן ריצה או פיזיותרפיסט המבין בתחום) הלוקחת בחשבון את מבנה המתאמן, היסטוריה רפואית, גמישות, כושר חוזק שריר ופרמטרים רבים ונוספים. על התכנית להיות מותאמת אישית.
  2. יש לבחור נעליים המתאימות למתאמן, לסוג האימון ולסוג המשטח עליו מתבצע האימון. יש לדאוג להחליף את הנעליים לאחר 500 ק"מ של ריצה.
  3. יש להקפיד על זמני מנוחה והתאוששות בין אימון לאימון.
  4. חשוב מאד לעבוד על גמישות האיברים ועל שליטה וחיזוק ליבת הגוף כחלק בלתי נפרד מתכנית האימון.
  5. מומלץ מאד ורצוי להתאמן בקבוצה עם מאמן. הדבר מבטיח שמירה קפדנית על פרמטרים רבים הקשורים לבטיחות האימון ובשמירה על הגוף. בנוסף, הבונוס המתקבל בשל תמיכת הקבוצה השומרת בחברותא על ההתמדה באימון.
  6. הקשיבו לגופכם. כשמופיע כאב, אם ישנה נפיחות או דלקת אל תתעלמו במחשבה שהבעיה תיפתר. התעלמות לאורך זמן תגרום לבעיה אקוטית שתהפוך לבעיה כרונית שעלולה להימשך זמן רב.

כיצד אפוסתרפיה מסייעת לסובלים מכאבי ברכיים עקב ריצה

אפוסתרפיה פותחה על מנת לאפשר החזרת איזון לשרירים ולמפרקים ולתרגל את  השליטה השרירית בליבת הגוף (אגן, גב) ובמפרקים. גורם נוסף בו אפוסתרפיה מסייעת לאצנים הינו קיצור זמני ההתאוששות לאחר אימון ריצה. אצנים רבים נועלים את המערכת מייד לאחר הריה. הטיפול באפוסתרפיה מעניק מענה לגורמים עיקריים לפציעות ריצה, לחולשה באזור האגן, לחוסר איזון שרירי ולעבודת שריר לא נכונה. כמו כן, אפוסתרפיה נותנת מענה לפתולוגיות העיקריות האופייניות לריצה: כאבי ברך קדמית (פלאלו פמוראל), סינדרום ITB ,קרעי מיניסקוס ונזק לרצועות
 

שאלון הערכה מקוון

קבל/י עכשיו באתר תשובה מיידית אודות מידת ההתאמה של טיפול אפוסתרפיה לכאב ממנו את/ה סובל/ת

לשיחה וייעוץ מהצוות הרפואי
התקשרו כוכבית 2767*
או כתבו לנו:
    


מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

טיפול בכאבי ברכיים
טיפול בכאבי ברכיים
כאבי הברכיים מעיקים עליכם כבר זמן רב? קבלו מידע מורחב על אפשרויות הטיפול השונות הקיימות כיום, כדי שתוכלו לקבל החלטה נכונה על הדרך המתאימה לכם.
לקריאת המאמר
כאבי ברכיים בהליכה ובפעילות גופנית
כאבי ברכיים בהליכה ובפעילות גופנית
מרבית כאבי הברכיים נובעים מעבודה לא נכונה של השרירים המייצבים של המפרק ושל מערכת העצבים השולטת בהם. קראו עכשיו על הגורמים וכיצד לטפל ולהמנע מכאבי ברכיים בהליכה או מאמץ.
לקריאת המאמר
כאב ברך קדמי
כאב ברך קדמי
כאב ברך קדמי יהיה מורגש לרוב בעת כיפוף הברך בפעולות כגון עליה במדרגות או ישיבה ממושכת. חשוב לברר מהו הגורם לכאב ולטפל בו בהקדם. קראו על הגורמים לכאב ברך קדמי וכיצד התופעה ניתנת לטיפול.
לקריאת המאמר
טיפול רפואי בכאבי ברכיים
טיפול רפואי בכאבי ברכיים
כאשר מופיעים כאבי ברכיים, מומלץ לא להזניח אותם ולטפל בהקדם. במאמר זה תוכלו להבין מהן הסיבות להופעת כאבים בברכיים וכיצד ניתן לטפל בכאבים אלו ובכך לשפר משמעותית את איכות חייכם.
לקריאת המאמר
נזק למיניסקוס
נזק למיניסקוס
נזק למיניסקוס משפיע באופן מיידי על התפקוד היום-יומי וכדאי מאוד לטפל בו על מנת שלא תחול החמרה נוספת. קראו על הטיפול המותאם אישית, שיסייע לכם לחזור לשגרה ולפעילות להן אתם רגילים.
לקריאת המאמר
שיקום אחרי ארטרוסקופיה של הברך
שיקום אחרי ארטרוסקופיה של הברך
אם אתם עומדים לפני תהליך ארטרוסקופיה או שאתם כבר אחרי, כדאי ללמוד ולהבין את תהליך השיקום הנדרש. במאמר זה תקבלו מידע על תהליך הארטרוסקופיה וגם על דרכי השיקום האפשריות.
לקריאת המאמר
ניתוח החלפת ברך
ניתוח החלפת ברך
סובלים מבעיות ברכיים וצריכים להחליט לגבי ניתוח החלפת ברך?מתי נדרש ניתוח זה ומה כרוך בתהליך? לחצו וקראו על מהלך זה, ועל מה שקורה אחריו. 
לקריאת המאמר
טיפול בבעיות ברכיים
טיפול בבעיות ברכיים
מפרק הברך הוא אחד הגדולים והחשובים בגוף האדם ועם הזמן הוא נוטה להישחק מסיבות שונות, מה שגורם לכאבים ולתופעות נוספות. במאמר זה תקבלו מידע על כאבי ברכיים וגם על הדרכים לטפל בהם.
לקריאת המאמר
לכו על זה
לכו על זה
על הקשר ההדוק בין הליכה, כאבי ברכיים ו"מעגל הכאב" - כיצד הליכה ספורטיבית משפיעה על הברכיים, איך נוצרים הכאבים, ומה אפשר לעשות כדי לשפר את המצב?
לקריאת המאמר
כאבים בפיקת הברך (כאב פטלו-פמורלי)
כאבים בפיקת הברך (כאב פטלו-פמורלי)
אם אתם מרגישים כאב במפרק שבין פיקת הברך לעצם הירך, אתם כנראה סובלים מכאב פטלו-פמורלי. קראו כיצד עבודה נכונה עם השרירים הסובבים את האזור תסייע לכם לשפר כאב זה ולמנוע את חזרתו.
לקריאת המאמר
סובלים בעקבות קרע של הרצועה הצולבת בברך
סובלים בעקבות קרע של הרצועה הצולבת בברך
קרע ברצועה הצולבת הקדמית בברך נחשב לפציעת ספורט רצינית והוא עלול לקרות בכמה מצבים. לחצו וקבלו מידע מורחב על פציעה זו ועל הדרכים לטיפול בה.
לקריאת המאמר
כאבי ברכיים ושינה
כאבי ברכיים ושינה
במידה ואתם סובלים מכאבי ברכיים, מכל סיבה שהיא, סביר להניח שאתם מרגישים את הכאבים גם בזמן השינה. במאמר זה תקבלו טיפים מצויינים לשינה טובה יותר גם אם הברכיים כואבות.
לקריאת המאמר
הדרך לשקם את קרע רצועות הברך
הדרך לשקם את קרע רצועות הברך
אחת מפציעות הספורט המוכרות ביותר היא קרע ברצועות הברך. מהן אפשרויות הטיפול השונות והאם ניתן לחזור לשגרת אימונים לאחר פציעה כזו? 
לקריאת המאמר
קרע ברצועות הברך
קרע ברצועות הברך
איך נוצר קרע ברצועות הברך, ולמי זה יכול לקרות? האם ניתן לחזור לפעילות מלאה לאחר טיפול בכך? על זאת ועוד במאמר זה.
לקריאת המאמר
דלקת ברכיים ואפוסתרפיה
דלקת ברכיים ואפוסתרפיה
מתמודדים עם דלקת בברכיים? קראו על הסיבות להופעת הדלקת, כיצד ניתן לזהות אותה, ועל הדרך בה תוכלו לחזור לתפקוד ואף לשפר את דפוסי ההליכה שלכם על מנת להימנע מדלקת נוספת בעתיד.
לקריאת המאמר
עודף משקל וכאבי ברכיים
עודף משקל וכאבי ברכיים
כיצד קשורים ביניהם כאבי ברכיים ועודף משקל ואיך הם משפיעים אחד על השני? במאמר זה תקבלו אינפורמציה מעניינת על טיפול בבעיות ברכיים הקשורות לעודף משקל.
לקריאת המאמר
פגיעה ברצועות הברך
פגיעה ברצועות הברך
רצועות הברך ממלאות תפקיד חשוב מאוד בייצוב הברך ובאופן התנועה שלה. מתיחה או קריעה של אחת הרצועות תגרום לכאבים ולפגיעה ביציבות ובתנועת הגוף. קראו כיצד מטפלים ברצועות ברך פגועות ביעילות.
לקריאת המאמר

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

כאבי ברכיים - המדריך המלא
כאבי ברכיים - המדריך המלא
מפרק הברך הינו המפרק הגדול ביותר בגוף. על אף שתנועת המפרק נראית פשוטה, מדובר למעשה במפרק מורכב הנע במספר כיוונים ומישורים. מפרק הברך הוא מפרק נושא משקל ונתון בשל כך לעומסים משמעותיים. בזמן הליכה, עלייה וירידת מדרגות העומסים על המפרק יכולים להגיע עד לכדי פי חמישה ואף שישה ממשקל הגוף.
לקריאת המאמר
קרע במיניסקוס
קרע במיניסקוס
קרע במיניסקוס יכול להיווצר מכמה סיבות וחשוב להבין כיצד ניתן למנוע אותו, כיוון שהוא יכול להשפיע לרעה על איכות חיינו. במאמר זה מידע מורחב על המיניסקוס, סיבות לקרע במיניסקוס ודרכי טיפול אופציונליות.
לקריאת המאמר
מים בברך
מים בברך
הצטברות מים בברך נובעת מכמה סיבות ויש לה כמה תסמינים מאפיינים. במאמר זה תוכלו לקרוא על מים בברך ועל דרכי טיפול שונות.
לקריאת המאמר
שחיקת סחוס בברך
שחיקת סחוס בברך
שחיקת סחוס, או בשמה אוסטיאוארתריטיס של הברך, היא אחת מבעיות הברכיים הנפוצות ביותר. החדשות הטובות הן, שניתן לשקם את הברך בדרכים מגוונות, ועל כך ועוד במאמר זה.
לקריאת המאמר
כאבי ברכיים אחרי אימון
כאבי ברכיים אחרי אימון
מאות אלפי ישראלים מתאמנים בענפי ספורט שונים ולא תמיד מודעים לפציעות האפשריות, ולכן הם גם אינם נזהרים. לחצו וקבלו כמה כללים שיסייעו לכם להוריד את הסיכויים לפציעות ספורט, כדי שתוכלו להתאמן בכיף.
לקריאת המאמר
ניתוח בברך
ניתוח בברך
אם אתם מועמדים לניתוח בברך דעו כי ניתן לבצע שיקום לפני או אחרי הניתוח על מנת להביא את השפעת הניתוח למקסימום, ולאפשר חזרה לשגרה במהירות. על אפשרויות השיקום - במאמר זה.
לקריאת המאמר
לייעוץ רפואי מהצוות המקצועי ניתן לשלוח פניה אונליין
 

לחצו לשיתוף האתר:

מפת אתראיתור סניףתנאי שימוש ומדיניות; פרטיות ואבטחת מידעהגבלת אחריות והבהרה משפטיתמאמרים