כאבי ברכיים בהליכה ובפעילות גופנית

כאבי ברכיים רקע קצר

מרבית כאבי הברכיים נובעים מעבודה לא נכונה של השרירים המייצבים של המפרק ושל מערכת העצבים השולטת בהם.
עבודה שרירית זו הינה חלק בלתי נפרד מכל בעיית ברכיים. 
חשוב להדגיש - מערכת שרירית מאוזנת ומתואמת תימנע כאב גם באנשים הסובלים משחיקת סחוס, קרעי מיניסקוס וגירוי בין פיקת הברך לעצם הירך.

טבעי שמרבית האוכלוסייה סובלת מכאב ברכיים בשל סיבות רבות. הברך הינה המפרק הנושא את המשקל הגדול ביותר בגופנו. כל צעד, כל עלייה במדרגות תעמיס על הברך עד פי 8 ממשקל גופנו. במהלך חיינו אנו הולכים מרחקים דמיוניים. למעשה רובנו, עד גיל 40, כבר הקפנו את כדור הארץ בהליכה לפחות פעם אחת. עובדה זו ועובדות נוספות הקשורות לאורח חיים, לגיל מובילה לעומסים אדירים, החוזרים על עצמם צעד אחר צעד, יום אחר יום לאורך חיינו. כל אלה עלולים להוביל לכאב.
אחת הסיבות המרכזיות לכך שרובנו מתפקדים היטב עד שלב מאוחר של חיינו הינה יכולתה ו"גאונותה" של המערכת השרירית והעצבית המקיפה ותומכת במפרקים. יכולתה לאזן עומסים, למנוע שחיקה ופציעה ולהגן עלינו מהווה גורם מרכזי לבריאות המפרקים. 

הידעת? מתוך מכלול השרירים בברך, אחוז השרירים הפעילים משתנה

בברך שלנו ישנם 12 שרירים. שרירים אלה עובדים בהרמוניה סביב הברך על מנת לאזן את העומסים הביו-מכאניים בתוכה ולדאוג לשיווי המשקל הביולוגי בתוך הברך. עבודה שרירית לא מתואמת מביאה לעלייה בעומסים, דלקת, שחיקה מוגברת, כאב וכניסה למעגל "מרושע"  בו השריר מאבד שליטה יותר ויותר.
ישנן סיבות רבות לאבדן השליטה השרירית בברך. גמישות גבוהה היא אחת מהן. גמישות הינה קריטית לפעילות גופנית ומובילה לטווח תנועה גדול של המפרק. יחד עם זאת, גמישות גבוהה משמעה פחות יציבות מפרקית, דבר שעלול להוביל לאבדן שליטה של השרירים והעצבים על המפרק לאורך זמן.

סיבות נוספות לירידה בשליטה השרירית: ירידה בכמות הפרשת הורמון הטוסטסטרון אצל גברים ונשים עם התקדמות הגיל. עלייה בהפרשת הורמון האסטרוגן בתקופות שונות של המחזור הנשי. כאב, חבטה, נפיחות, עומס, בעיה במפרק סמוך – כל אלה גם הם יגרמו לפגיעה בשליטה השרירית.
אחד הדברים המאפיינים פגיעה בשליטה העצבית/שרירית הינו עלייה ברמת יחידות השריר ובאורך ההתכווצות של השריר. אלו עולים לרמות גבוהות ומזיקות השליטה השרירית במפרק אובדת. היינו, כאשר אנו לא כאובים והשרירים מתפקדים היטב ושולטים במפרק בצורה הרמונית גופנו משתמש בעד כ25% מיכולת הכיווץ של השרירים סביב הברך. אך כשאנו כאובים, כאשר המפרק נפוח או כשאנו סובלים משחיקת סחוס – גופנו משתמש ביותר יחידות שריר (כ40% - 50%). במקרים אלה מערכת העצבים שולחת אותות לשרירים ואלה מתכווצים למשך זמן גדול יותר ולמעשה נוצרת תבנית פעולה המהדקת את השרירים סביב הברך בצורה מוגזמת וחסרת שליטה (ספאזם). הידוק זה של השרירים סביב הברך יוצר עומסים, כאבים, דלקות ושחיקה מוגברת שיש לטפל בה.

מדוע גובר הכאב בברך בזמן ההליכה או הפעילות הגופנית

כאשר אנו הולכים, כמו שאנו רצים, העומסים על הברך גדולים. העומס נע בין פי 2 ממשקל הגוף בזמן הליכה לפי 8 ממשקל הגוף בזמן עלייה במדרגות. כלומר, אנו סוחבים כחצי טון משקל והברכיים שלנו הינן המפרק הנושא את המשקל העודף עליו צעד צעד שעה שעה ויום יום
לו רק היינו חיים על הירח, או על כוכב אחר בו הגרביטציה נמוכה, הרי שסביר שלא היינו סובלים מכאבי ברכיים. מכיוון שלא כך המצב, הרי שעלינו ללמוד להעריך את המפרקים ולהאריך את חייהם ותפקודם, מערכות השריר התומכות במפרקים ומערכות העצבים המגנות עלינו הינן קריטיות לצורך כך.
בזמן פעולה כלשהי, הקשורה בעומס על הגוף השרירים שלנו נכנסים לפעולה. בזכותם אנו יכולים לנוע. בזכותם מערכות המפרקים אינן נשחקות וקורסות תחת העומס. ככל שנלמד להעריך אותן, ככל שנלמד להבין שלשרירים ולעבודתם המתואמת חשיבות מכרעת בבריאותנו הרי שכך נוכל לחיות חיים ארוכים, מלאי פעילות וללא כאבי מפרקים.

כיצד אפוסתרפיה מטפלת בכאבי ברכיים

אפוסתרפיה פותחה על מנת לאפשר החזרת איזון לשרירים ולמפרקים. תרגול של השליטה השרירית במפרקים וקיצור זמני ההתאוששות לאחר אימון ריצה. הטיפול באפוסתרפיה מעניק מענה לגורמים עיקריים לפציעות ריצה, לחולשה באזור האגן, לחוסר איזון שרירי ולעבודת שריר לא נכונה. כמו כן, אפוסתרפיה נותנת מענה שלם לפתולוגיות העיקריות האופייניות לריצה: כאבי ברך קדמית (פטלו פמוראל), סינדרום ITB וקרעי מיניסקוס.

 

שאלון הערכה מקוון

קבל/י עכשיו באתר תשובה מיידית אודות מידת ההתאמה של טיפול אפוסתרפיה לכאב ממנו את/ה סובל/ת

לשיחה וייעוץ מהצוות הרפואי
התקשרו כוכבית 2767*
או כתבו לנו:
    


לייעוץ רפואי מהצוות המקצועי ניתן לשלוח פניה אונליין
 

לחצו לשיתוף האתר:

מפת אתריצירת קשראיתור סניףתנאי שימוש ומדיניותהגבלת אחריות והבהרה משפטיתמאמרים